Abstract:
هدف پژوهش حاضر، رتبهبندی مولفههای تفکر انتقادی از دیدگاه اساتید حسابداری و کارفرمایان (مدیران مالی) در آموزش و حرفه حسابداری است. برای این منظور پرسشنامهای حاوی مولفههای تفکر انتقادی در اختیار خبرگان اساتید وکارفرما قرارگرفت و با استفاده از الگوریتم رتبهبندی چند معیاره، اولویت هریک از مولفهها از دیدگاه دو گروه خبرگان تعیین گردید. پژوهش حاضر در سال 1399 و 1400 انجام پذیرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که خبرگان اساتید مولفهی تجزیه و تحلیل را دارای بالاترین رتبه میدانند؛ در حالی که خبرگان کارفرما، این مولفه را در اولویت سوم خود قرار دادند. استدلال، صفات شخصی و خصوصیات ذهنی از اولویتهای آخرکارفرمایان و از نظر اساتید هم چندان دارای رتبه بالایی نمیباشند. همچنین نتایج نشان دهنده آن است که مولفهی ارزشیابی از نظر هر دو گروه خبره از رتبه یکسانی برخوردار است؛ و مولفههای تعبیر و تفسیر، نگرش و آمادگیها و صفات شخصی نیز از نظر دو گروه خبرگان تقریبا جایگاه نزدیک به هم را دارا میباشند و تنها با اختلاف یک رتبه در بین دو گروه متمایز شدهاند. چشمگیرترین تضاد در این مقایسهی رتبهبندی، مربوط به مولفهی استنتاج است که در بین خبرگان کارفرما رتبه اول و در بین خبرگان اساتید رتبه یکی مانده به آخر را دارا میباشد.
The present study aims ranking components of critical thinking from viewpoint of accounting professors and employers (financial managers) in accounting education and profession. For this reason, a questionnaire containing components of critical thinking was provided to experts, professors and employers and priority of each component from the viewpoint of two groups of experts was determined using multi-criteria ranking algorithm. The present study was conducted in 2020 and 2021. The research results show that experts of professors consider the analysis component to have the highest rank, the experts of employers, whereas, prioritized as their third inference. Reasoning, personality features and mental characteristics are not one of the last priorities of employers and from the viewpoint of professors, they do not have a high rank, and interpretation and translation components, attitude and readiness and personal characteristics are almost close to each other in viewpoints of two groups of experts and differed by only one rank difference between the two groups. The most significant contrast in this ranking comparison concerns the inference component which has the first rank among the employer experts and the rank one last left among the professors' experts.