Abstract:
اختلال وسواس فکری- عملی یکی از انواع اختلالات روان رنجور است که در گروه اختلالات اضطرابی قرار میگیرد، به گونهای که انتظار میرود رشد مسیر شغلی را در افراد تحت تاثیر قرار دهد از این رو هدف در این پژوهش، مقایسه افراد مبتلا به وسواس فکری- عملی و عادی در رشد مسیر شغلی، تصمیمگیری و هویت شغلی بود. روش پژوهش علی- مقایسهای و جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 1395-96بوده است. بدین منظور به شیوه نمونهگیری تصادفی زمانی از بین دانشجویان دانشگاه اصفهان که به مرکز مشاوره مراجعه نمودهاند با استفاده از آزمون تشخیص وسواس یلبراون مورد ارزیابی قرار گرفته و تعداد 85 نفر دارای اختلال وسواس فکری-عملی و 50 عادی تشخیص داده شدهاند. افراد نمونه به پرسشنامههای رشد مسیر شغلی فرم کوتاه ویرایش استرالیا (کرید و پاتون، 2004)، موقعیت شغلی من (هالند و همکاران، 1980)، بیتصمیمی شغلی (اوسیپو و همکاران، 1976) خودآگاهی مسیر شغلی (کرمانی، 1390) پاسخ دادند. نتایج نشان داد، دو گروه هم افراد مبتلا به وسواس فکری- عملی و عادی در متغیرهای طرحریزی، کشف، خودآگاهی و بیتصمیمی (001/0>p) و متغیر تصمیمگیری (05/0>p) تفاوت معنی دار داشتند. اما تفاوت دو گروه در متغیر هویت شغلی غیر معنی دار بود. اختلال وسواس در رشد مسیر شغلی و تصمیمگیری شغلی نقش معنیداری دارد. هم چنین نتایج تحلیل تمایزات نشان داد که در حدود 50 درصد از واریانس عضویت گروهی توسط متغیرهای پژوهش تبیین میشود. لذا به نظر میرسد توجه به این متغیرها در فرایند مشاوره شغلی به افراد وسواسی نقش مهمی دارد.
Obsessive-compulsive disorder is a type of the neurotic disorder which is included in the category of anxiety disorders so that it may affect the career development of individuals. Thus, the purpose of the study is to compare people with obsessive-compulsive disorder and normal people regarding their career development, career decision-making and career identity. The research method was causal-comparative and the study population included all the students of University of Esfahan in the academic year 2015-2016. The sample was selected by random time sampling method from the students of University of Esfahan who had visited the counseling center. Then, the subjects were assessed by Yale-Brown obsessive compulsive scale and 85 of them were diagnosed with obsessive-compulsive disorder and 50 others were normal. The students in the sample responded to truncated form of Career Development Inventory-Australia (Creed & Patton, 2004); My Vocational Situation Inventory (Holland et al., 1980); Career Indecision (Osipow et al., 1976) and Career Self-awareness (Kermani, 2011). The results showed that there were significant differences between the two groups, namely people with obsessive-compulsive disorder and normal people, regarding the variables of planning, discovery, self-awareness and indecision (p