Abstract:
نوشتار حاضر با هدف ارج نهادن به خدمات و آثار علمی و آموزشی دکتر علی علاقهبند نگارش شده است. در بخش نخست مقاله با کاربست روش زندگینامهنویسی به حیات شخصی و تحصیلی ایشان اشاره شده و در ادامه آثار علمی وی معرفی و برخی ویژگیهای آن از جمله «توجه به اندیشهها و نظریههای بنیادین مدیریت و کاربرد آن در عرصه مدیریت آموزشی»، «پرداختن به نیازهای جامعه علمی و تناسب محتوای کتابها با سرفصلهای درسی مصوب»، «برخورداری از نوآوری و داشتن سهمافزایی در حوزه دانش مدیریت آموزشی» و «نگارش روان و قابل فهم مطالب بدون پرنویسی و پیچیدهنویسی» تشریح شدهاست. در بخش دوم به کمک رویکرد پدیدارشناسانه و تجربهزیسته نگارنده از حضور درکلاس درس و مکاتبات و مراودات با ایشان برخی از خصوصیات شخصیتی، اخلاقی و علمی وی توصیف شدهاست. بارزترین ویژگی علمی علاقهبند، دانش و شناخت عمیق از بنیانهای نظری مدیریت آموزشی و مهمترین خصوصیتهای اخلاقی وی، مناعت طبع، صراحت لهجه، صداقت در عمل و دوری جستن از امور دنیوی بود. علاقهبند نمونهای از معلم تراز دانشگاه ایرانی و استادی بیجانشین در حوزه مدیریت آموزشی بود که سراسر عمر پرثمر خود را در راستای نگارش کتابهای طبقهبندیشده و ماندگار در رشته مدیریت آموزشی و اعتلای جایگاه علمی این حوزه در نظام دانشگاهی کشور صرف کرد. بهرهگیری از دیدگاههای وی که در مقاله حاضر به آن اشاره شده، میتواند گرهگشای بخشی از مشکلات نظام مدیریت آموزشی کشور باشد.
The present article was written with the aim of honoring the services and educational achievements of Dr. Ali Alagheband. In the first part, using biography method, his personal and academic life and scientific works were described. Later his publications were introduced following some of their highlights such as "Paying attention to the main theories of management and their applications in the field of educational administration", "Addressing the needs of the scientific community and the corresponding contents with the approved curricula", "Having innovation and growing contributions in the field of educational administration knowledge" and " Fluent and comprehensive writing" were explained. In the second part, with the help of the phenomenological and lived experience approach of the author from attending the classroom and interactions with Alagheband, some of his personality traits, morals and scientific characteristics were described. The most prominent academic characteristics of Alagheband were his deep knowledge and perception of the theoretical foundations of educational administration and his most important moral characteristics were self-respect, magnanimity, outspokenness, integrity as well as his disinterest towards materialistic facets. He was a true example of high level Iranian university teacher and a unique and an invaluable professor in the field of educational administration who spent his entire life writing well-classified and indelible books in the field of educational administration and promoting the academic position of this field in Iranian academic system. Utilizing his point of view which is mentioned in this article could help solve some of the major problems of the educational administration system in Iran. In the second part, with the help of the phenomenological and lived experience approach of the author from attending the classroom and interactions with Alagheband, some of his personality traits, morals and scientific characteristics are described. The most prominent scientific characteristics of Alagheband were his deep knowledge and perception of the theoretical foundations of educational administration and his most important moral characteristics were self respect, magnanimity, Outspokenness, Integrity as well as his disinterest towards materialistic facets. He was a true example of high level Iranian University teacher and a unique and an invaluable professor in the field of educational administration who spent his entire life writing well-classified and indelible books in the field of educational administration and promoting the scientific position of this field in Iranian academic system.
Machine summary:
شايد شناخت همگان از علاقه بند به واسطه پيشگامي و شهرت وي در تأليف و ترجمه کتاب هاي پرشمارگاني است که در زمينه «مديريت آموزشي»، «جامعه شناسي آموزش و پرورش » و «رفتار سازماني» صورت داده اما در مسير نگارش کتاب هاي مديريت آموزشي در کشور از ديرباز تلاش هايي صورت گرفته است که در برخي از مطالعات اخير به آن ها پرداخته شده است (رسته مقدم ، ١٣٩٦؛ مظلومي، خلخالي و شکيبايي، ١٣٩٩الف و ب ) البته ارزيابي کتاب هاي مديريت آموزشي در چارچوب شرايط و مقتضيات داخل کشور و پيوند آن با سير تحول دانش مديريت آموزشي در عرصه جهاني مطالعات عميق تري را ميطلبد که لازم است مدنظر پژوهشگران اين عرصه قرار گيرد.
علاقه بند همزمان با تأليف کتاب هاي درسي و تدريس در دانشگاه علامه طباطبائي و ساير دانشگاه ها و سازمان هاي آموزشي در مقاطع کارشناسي، کارشناسيارشد و دکتري مديريت آموزشي، به اقتضاي شرايط و نياز آموزش و پرورش کشور از نوشتن مقاله هاي علمي غافل نبود.
يکي از معلمان ماندگار علوم تربيتي کشور که شخصيت متمايز او در ذهن بسياري از دانشجويان و از جمله اينجانب حک شده است ، علي علاقه بند استاد مديريت آموزشي دانشگاه علامه طباطبائي است که بواسطه تاثيرگذاريش درصدد نوشتن از او برآمدم ؛ منتها در آغاز نوشتار با پرسشي مواجه گشتم که گويي تا قلم برکاغذ نهاده نشود پاسخ به آن بديهي به حساب ميآيد.