Abstract:
موضوع و هدف مقاله: یکی از مهمترین ارزیابیهای حسابرسان، ارزیابی ریسک تقلب است. برای ارزیابی بهتر باید از تردید حرفه-ای استفاده کنند. یادگیری سازمانی میتواند تردید حرفهای و ارزیابی ریسک تقلب را تغییر دهد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر تردید حرفهای و ارزیابی ریسک تقلب است.روش تحقیق: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، پیمایشی میباشد. جامعه آماری حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی بوده و تعداد نمونه با روش تحلیل توان 186 نفر در بازه زمانی سال 1399 تعیین و دادهها با روش معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند.یافتههای تحقیق: یادگیری سازمانی بر تردید حرفهای و ارزیابی ریسک تقلب اثر مثبت دارد. همچنین تاثیر تجربه و عضویت جامعه حسابداران رسمی بر رابطه بین یادگیری سازمانی و تردید حرفهای مثبت و معنیدار است.نتیجهگیری، اصالت و افزودن آن به دانش: نتایج این پژوهش، میتواند ضمن توسعه ادبیات نظری پژوهشهای مرتبط با تردید حرفهای و ارزیابی ریسک تقلب، نقش یادگیری سازمانی را در بین حسابرسان سازمان حسابرسی آشکار نماید. این امر حسابرسان را در ارزیابی هر چه دقیقتر ریسک تقلب یاری نموده و کیفیت حسابرسی را بهبود میبخشد.
Subject and Purpose of the Paper: One of the most important assessments of auditors is fraud risk assessment. For better evaluation, they should use professional skepticism. Organizational learning can change professional skepticism and fraud risk assessment. The purpose of this study was to investigate the effect of organizational learning on professional skepticism and fraud risk assessment.Research Method: The present study is applied in terms of purpose and survey in terms of data collection. The statistical population was the auditors working in the audit organization and the number of samples was determined by Power analysis method to 186 people and the data were analyzed by structural equation method.Research Findings: Organizational learning has a positive effect on professional skepticism and fraud risk assessment. Also, the effect of experience and membership in the IACPA on the relationship between organizational learning and professional skepticism is positive and significant.Conclusion, Originality and its Contribution to the Knowledge: The results of this study can reveal the role of organizational learning in auditing firms while developing the theoretical literature of research related to professional skepticism and fraud risk assessment. This helps auditors assess the risk of fraud as accurately as possible and improves the quality of the audit.
Machine summary:
تاثير يادگيري سازماني بر ترديد حرفه اي و ارزيابي ريسک تقلب در بين حسابرسان سازمان حسابرسي : نقش تعديلي متغيرهاي جمعيت شناختي سيد محسن مدينه ١، سعيد علي احمدي *٢، افسانه سروش يار 3 ١.
نتيجه گيري ، اصالت و افزودن آن به دانش : نتايج اين پژوهش ، ميتواند ضمن توسعه ادبيات نظري پژوهش هاي مرتبط با ترديد حرفه اي و ارزيابي ريسک تقلب ، نقش يادگيري سازماني را در بين حسابرسان سازمان حسابرسي آشکار کند.
نوآوري پژوهش حاضر اين است که نتايج اين پژوهش ، ميتواند به توسعه ادبيات نظري پژوهش هاي مرتبط با ترديد حرفه اي و ارزيابي ريسک تقلب کمک کند و نيز نقش يادگيري سازماني را در بين حسابرسان با تجربه کاري در سازمان حسابرسي آشکار کند.
اين پژوهش به طور خاص به بررسي تاثير عنصر مهم يادگيري سازماني بر شاخصه رفتاري ترديد حرفه اي حسابرسان و چگونگي ارزيابي ريسک تقلب ، که هر دو در بهبود کيفيت عمليات حسابرسي تاثيرگذارند، پرداخته است .
بنابراين ، نتايج آزمون فرضيه سوم و چهارم پژوهش نشانگر اين است که متغير جنسيت بر رابطه بين يادگيري سازماني و ترديد حرفه اي يا ارزيابي ريسک تقلب تاثير معنيدار ندارد.
the Impact of Professional Commitment and Ethical Ideology on Audit Quality with the Mediating Role of Behavioral Ethics of Auditors of State-Owned Companies by Structural Equation Modeling Method.
The Effect of Kirton Cognitive Learning Strategies on Fraud Risk Assessment (Case Study: Auditors of the Iran Court of Audit).
nematikoshteli R, Hamidian M, Jafari S M, sarraf M.