Abstract:
مجرای اصل صحت در ایقاعات مانند عقود، وضعی است، بنابر این جریان اصل مذکور در این اعمال حقوقی موجب عدم فساد آنها میگردد. در اینکه آیا اصل صحت در ایقاعات جریان دارد یا خیر؟ اکثر حقوقدانان معتقد به جریان اصل صحت در ایقاعات هستند، مشهور فقهای امامیه نیز که گاهی ادعای اجماع شده، بر این است که اصل صحت در ایقاعات جاری است، با جاری نمودن اصل صحت در ایقاعات، اگر شخصی به دلیل وجود اکراه یا فقدان قصد و یا دلایل دیگر ادعا کند که ایقاع باطل است، ادعای وی بدون مستند و دلیل پذیرفته نمیشود. همچنین اگر در ایقاعاتی که تحقق آن مستلزم تشریفات خاصی باشد، مانند طلاق، بعد از جاری شدن ایقاع، ادعای عدم تحقق تشریفات و شرایط پذیرفته نیست. اصل صحت بر هر دو نوع استصحاب حکمی و موضوعی مقدم بوده و در صورت تعارض آنها، آثار اصل صحت نمایان میشود. در صورتی که ایقاع مبتنی بر عقدی منعقد گردد، سپس معلوم شود که عقد باطل بوده، بطلان مذکور اختلالی به صحت ایقاع ایجاد نمی کند. اصل صحت فقط بر خود ایقاع موثر بوده و بر امور مترتب از آن، موثر نیس
The channel of the principle of correctness in contracts such as contracts is a situation, so the flow of the principle mentioned in these legal acts causes their non-corruption. Whether the principle of correctness applies to rites or not? Most jurists believe in the principle of correctness in taqiyat. The well-known Imami jurists, who sometimes claim that there is a consensus, believe that the principle of correctness is valid in taqiyat. Or other reasons to claim that the agreement is invalid, his claim will not be accepted without documentation and reason. Also, in cases where the fulfillment of which requires special formalities, such as divorce, after the validity of the contract, the claim of non-fulfillment of formalities and conditions is not accepted. The principle of correctness precedes both types of legal and thematic approval, and in case of their conflict, the effects of the principle of correctness will appear. If the contract is concluded on the basis of a contract, then it turns out that the contract is void, the said invalidity does not disturb the validity of the contract. The principle of correctness only affects the rhythm itself and does not affect the affairs that follow.