Abstract:
پژوهش حاضر با هدف سنجش هوش مدیریتی اسلامی و هوش موفق مدیران مدارس استثنایی دوره دوم متوسطه مناطق نوزده گانه دولتی شهر تهران در سال تحصیلی99-1398 انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ روش در زمره پژوهشهای کمّی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران دوره دوم متوسطه مدارس شهر تهران بودند نمونه بهدست آمده از این جامعه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای براساس جدول کرجسی و مورگان 384 نفر بود که در این پژوهش 100 نفر در نظر گرفته شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه 23 سوالی استفاده شد. نتایج نشان داد که در بین مولفه های هوش موفق اولین اولویت متعلق هوش خلاق و پس از آن دومین و سومین اولویت به ترتیب متعلق به هوش تحلیلی و هوش عملی می باشد. در بین مولفه های موش مدیریتی اولین اولویت متعلق به هوش معنوی می باشد و پس از آن دومین تا پنجمین اولویت متعلق به هوش هیجانی، هوش سیاسی، هوش جسمانی و هوش منطقی می باشد.
The present study was conducted with the aim of measuring the Islamic management intelligence and the successful intelligence of principals of exceptional secondary schools in the nineteen government districts of Tehran in the academic year of 2018-2019. In terms of method, the current research was among quantitative researches. The statistical population of the research included all principals of the second year of secondary school in Tehran. The sample obtained from this population using the multi-stage cluster sampling method based on the Karjesi and Morgan table was 384 people, and 100 people were considered in this research. A 23-question questionnaire was used to collect information. The results showed that among the components of successful intelligence, the first priority belongs to creative intelligence, followed by analytical intelligence and practical intelligence. Among the components of management mouse, the first priority belongs to spiritual intelligence, and then the second to fifth priority belongs to emotional intelligence, political intelligence, physical intelligence and logical intelligence.