Abstract:
این تحقیق با هدف شناسایی و تببین ابعاد و شاخص های مدیریت ارزش مدار در وزارت کشور انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع پژوهشهای توصیفی میباشد که به شیوه آمیخته اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی گردآوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان و متخصصان حوزه پژوهش، به روش هدفمند از نوع گلوله برفی تا مرحله رسیدن به اشباع نظری انجام شد. داده ها با تعداد 18 نفر خبره به اشباع نظری رسیده است و طی فرآیند تحلیل داده ها با استفاده از استراتژی استراوس کوربین ابعاد و شاخص های مدیریت ارزش مدار پژوهش شناسایی گردیده است. در بخش کمی ضمن شناسایی ابعاد و شاخص های مدیریت ارزش مدار، سعی شده است که این ابعاد و شاخص های شناسایی شده با داده های کمی نیز تایید شوند.نتایج بدست آمده، نشان داد که به کارگیری مدیریت ارزش مدار در وزارت کشور وابسته به ابعاد یازده گانه ارزش ها و شاخص های این یازده نوع از ارزش ها هستند. این مقاله ابعاد و شاخص های مدیریت ارزش مدار را برای وزارت کشور تبیین نمود و مبحت مدیریت ارزش مدار را یک گام به جلو برد و پیشنهاد شد که از مدیریت مبتنی بر ارزش ها می توان به عنوان یک استراتژی در بهبود عملکرد سازمانی و مدیریتی استفاده کرد.
AbstractThe aim of this study was to identify and explain the dimensions and indicators of value-based management in the Ministry of Interior. In the qualitative part, data collection was performed through semi-structured interviews with experts and specialists in the field of research, in a purposeful manner from the type of snowball to the stage of reaching theoretical saturation. The data has reached theoretical saturation with 18 experts and during the data analysis process using the Strauss-Corbin strategy, the dimensions and indicators of valuable management of the research have been identified. In the quantitative section, while identifying the dimensions and indicators of value-based management, an attempt has been made to confirm these dimensions and indicators identified with quantitative data. The results showed that the use of value management in the Ministry of Interior depends on the eleven dimensions of values and indicators of these eleven types of values. This article explained the dimensions and indicators of value-based management for Iranian governmental organizations and took the field of value-based management one step further and suggested that value-based management can be used as a strategy to improve organizational and managerial performance.