Abstract:
طی دهه گذشته، تعدادی از دولتها در سرتاسر جهان به اهمیت صنایع خلاق پی برده و تدوین سیاستهایی برای ترویج آن را آغاز کردهاند. صنایع خلاق، مؤلفه مهم اقتصادهای دانشبنیان شدهاند و در موارد قابل اندازهگیری، در زمینههای رشد و ایجاد شغل، سهمی بالاتر از متوسط را به خود اختصاص دادهاند. به نظر میرسد مهمترین وجه تمایز و برجستگی صنایع خلاق، جنبه منابع انسانی آن است. در میان فعالیت های مدیریت منابع انسانی، نظام پرداختها میتواند بر تصمیمهای کارکنان تاثیر گذار باشد. با توجه به مطالب بیان شده، در این پژوهش سعی میشود تا مدل جبران خدمات کارکنان صنایع خلاق (مطالعه موردی؛ خبرگزاری صدا و سیما)، طراحی و تبیین شود. در ادامه با بررسی نظرات 10 نفر از اساتید و متخصصان حوزه منابع انسانی و صنایع خلاق و خبرگان خبرگزاری صدا و سیما، متغیرهای موثر شناسایی گردید و در نهایت با استفاده از روش دادهبنیاد که از نوع تحقیقات مقطعی به شمار میرود، دادهها در خلال چند هفته جمعآوری شده است. نتایج نشان داد مقوله سیستم پاداش مناسب با تعداد 113 تکرار کد در رتبه اول می باشد، ویژگی های فردی با تعداد کد 88 در رتبه دوم و عملکرد برتر با 33 کد در رتبه سوم قرار دارد.این پژوهش نشان داد یک سیستم جبران خدمات به درستی اجرا شده میتواند انگیزهای برای کیفیت کار و عملکرد کارکنان فراهم کند. به همین ترتیب، یک سیستم جبران خدمات با نظارت ضعیف میتواند منجر به روحیه پایین، عملکرد غیرسازنده، و حتی منجر به درصد بالایی از ترک خدمت کارکنان شود.
Over the past decade, a number of governments around the world have recognized the importance of the creative industries and have begun to develop policies to promote it. Creative industries have become an important component of knowledge-based economies and, in measurable cases, have a above-average share of growth and job creation. It seems that the most important feature of the creative industries is its human resources. Among human resource management activities, the payment system can influence employee decisions. According to the above, in this study, an attempt is made to design and explain the compensation model for employees of creative industries (case study; IRIB). Then, by examining the opinions of 10 professors and experts in the field of human resources and creative industries and experts of the Radio and Television News Agency, effective variables were identified and finally, using the data-based method, which is a cross-sectional research, the data during Collected a few weeks. The results showed that the category of appropriate reward system with 113 repetitions of code is in the first place, individual characteristics with the number of 88 codes are in the second place and superior performance with 33 codes is in the third place. This research showed that a service compensation system is correct. Implemented can provide an incentive for the quality of work and performance of employees. Similarly, a poorly monitored service compensation system can lead to low morale, unproductive performance, and even a high percentage of employee layoffs.