Abstract:
تاریخ نگاری از مهم ترین بسترهای حضور و نمود ناسیونالیسم فرهنگی است و در روند شکل گیری دولت ملت ها، تاریخ نقش اساسی را داشته است. در عصر دولت ملت ، نگاه ابزاری وفایده گرایانه به تاریخ برای حکومت ها از طریق نگارش و آموزش تاریخ اهمیت پیدا کرد. عمده آثاری که به بررسی ایران معاصر اهتمام ورزیده اند، ایران جدیدرا در راستای تقابل دو فرهنگ سنتی و مدرن یافتهاند در دام صرف نظریۀ سنت و مدرنیسم گرفتار آمده اند. دیگر آثار معدودی نیز که اندیشه ها را در قالب جریانات فکری چپ وراست و یا مذهبی و لیبرال به بحث گذاشته اند بیشتر عرصه سیاسی یا به اصطلاح نمود سیاسی آن جریانات را در قالب احزاب و تشکل های سیاسی بررسی و از ریشه شناسی آنها بازماندهاند. سکولار کردن سیستمهای اجتماعی و تعلیم و تربیت از آفات منطق اثباتگرایانه است که مشکلات فردی و اجتماعی زیادی را در جامعه اسلامی به دنبال دارد.مکتب پوزیتیویسم به نحو بارزی در تاریخ نگاری ناسیونالیستی ایران بروز یافت. بیشتر تاریخ های نوشته شده در دورة پهلوی حامل این مفهوم بودند که رسیدن به پیشرفت و نوسازی جامعه بر طبق الگوهای غربی آرمان همه است و این آرمان به دست باکفایت رضاشاه و سپس پسرش امکان پذیر شده است. نویسندگان متعددی تحت این گرایش و اندیشه بودند.
Historiography is one of the most important contexts for the presence and manifestation of cultural nationalism and history has played a key role in the formation of the nation-state. In the age of the nation-state, a utilitarian view of history became important to governments through the writing and teaching of history. Most of the works that have studied contemporary Iran, have found modern Iran in the contrast of traditional and modern cultures have fallen into the trap of mere theory of tradition and modernism. Other few works that have discussed ideas in the form of left-wing or religious and liberal currents of thought have mostly studied the political arena or the so-called political manifestation of those currents in the form of political parties and organizations and have left their etymology. . The secularization of social systems and education is one of the pests of positivist logic that leads to many individual and social problems in Islamic society. The school of positivism has emerged prominently in Iranian nationalist historiography. Most of the histories written in the Pahlavi period carried the concept that achieving the development and modernization of society according to Western models is everyone's aspiration and this aspiration has been made possible by the adequacy of Reza Shah and then his son. Numerous writers were under this tendency and thought.