Abstract:
جامعهشناسی ادبیّات، دانشی نوین است که بازتاب مسایل سیاسی- اجتماعی را در متون نظم و نثر مورد بررسی قرار میدهد تا هنجارها و ناهنجاریهای جامعه و جایگاه شاعر یا نویسنده را به هنگام آفرینش اثر ادبی، نقد و تحلیل نماید. پس از فتنه مغولان به مام میهن شیخ حسن بزرگ، سلسله جلایریان را در بسیاری از مناطق کشور، تشکیل داد. یکی از جانشینان شیخ حسن بزرگ، شاه شیخ اویس بود که ضمن برطرف کردن بسیاری از نابسامانیهای اجتماعی، زمینه را برای رشد شعر و ادب فراهم کرد. که البته آثاری ارجمند آفریده شد. سلمان ساوجی، که چهل سال در بغداد در خدمت جلایریان بود، مثنوی فراقنامه را که شرح عشقورزی سلطان اویس نسبت به بیرامشاه پسر خواجه مرجان بود آفرید و به موازات آن، عارف اردبیلی منظومه فرهادنامه را به تقلید از نظامی گنجهای سرود. این پژوهش، به روش تاریخی و مراجعه به اسناد و منابع معتبر کتابخانهای، ناهنجاری های روزگار ایلکائیان را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه دست یافته است که در دوران جلایریان، آسیبهای اجتماعی از جمله: قمار، بادهگساری، رشوهخواری و فساد رواج داشته و دلبستگی به غلامان و پسران نو خطّ نیز در جامعه آن روزگار رایج بوده است.
Sociology of literature is a new science that examines the reflection of socio-political issues in texts of prose and prose in order to critique and analyze the norms and anomalies of society and the position of the poet or writer when creating a literary work. After the sedition of the Mongols to the homeland of Sheikh Hassan the Great, he formed the Jalayrian dynasty in many parts of the country. One of the successors of Sheikh Hassan the Great was Shah Sheikh Owais, who, while overcoming many social ills, paved the way for the growth of poetry and literature. Of course, honorable works were created. Salman Savoji, who had served Jalayrian in Baghdad for forty years, wrote the Masnavi of Faraqnameh, which was a description of Sultan Oveys's love for Biramshah, the son of Khajeh Marjan, and in parallel, Aref Ardabili composed the Farhadnameh poem in imitation of Nezami Ganja'i. This study, by historical method and referring to reliable documents and library sources, has examined the anomalies of the Ilkayans and has reached the conclusion that in the Jalayrian era, social harms such as gambling, embezzlement, bribery and corruption were common. And attachment to new slaves and boys was common in the society of that time.