Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی جامع هدایت تحصیلی دانشآموزان مبتنیبر رویکرد رشدی با روش کیفی و از نوع تحلیل مضمون انجام گرفت. ابتدا مضامین متون سند تحول بنیادین، مبانی نظری تحول بنیادین و برنامۀ درسی ملی و سپس متون تخصصی راهنمایی و مشاورۀ مدرسه، و رشد، تحلیل و استخراج شد. سپس مضامین مصاحبه با صاحبنظران متخصص در حوزۀ هدایت تحصیلی و مشاوران مدرسه بهدست آمد. از مجموع 986 مقولۀ فرعی و 141 مقولۀ اصلی بهدست آمده از کدگذاری اسناد، متون و مصاحبهها، تعداد 21 مضمون هستهای حاصل شد که محورهای اصلی الگو را شکل دادند. مضامین هستهای در چهار رکن؛ مبانی، ارائه و محتوا، مدیریت و اداره، و پاسخگویی دستهبندی شدند. در رکن مبانی، بنیانها دارای چهار محور اصلی (رابطۀ انسان با هستی، رشد و تعالی انسان، هویت انسان، قابلیتها و ظرفیتهای انسان) و الزامات و ضرورتها دارای دو محور اصلی (سازمانی و هدایتگری) هستند. رکن ارائه و محتوا دارای پنج محور اصلی در شایستگیها (تحصیلی، شغلی، شخصی، اجتماعی و معرفت دینی) است. رکن مدیریت و اداره دارای سه محور اصلی (خانواده، مشاوران و عوامل مدرسه) در اجزا و ارکان و دارای دو محور اصلی (طرحریزی تحصیلی/شغلی و تسهیلگری) در شاخصهای اجرا و اداره است. رکن پاسخگویی نیز دارای دو محور اصلی (پسامدرسه و موقعیتنگری) در جنبۀ نتایج و 4 محور اصلی (ارزیابی یکپارچه و رشدمحور، نیازسنجی و تفاوتهای فردی) در جنبۀ شاخصهای پاسخگویی است
The aim of this study was to develop a comprehensive model of academic guidance for students based on a developmental approach with a qualitative method and thematic analysis. First, the contents of the texts of the fundamental change document, the theoretical foundations of the fundamental change and the national curriculum, and then the specialized texts of school guidance and counseling, and developmental, were analyzed and extracted.Then, the topics of interviews with experts in the field of educational guidance and school counselors were obtained. Out of a total of 986 sub-categories and141 main-categories obtained from the coding of documents, texts and interviews, 21 core themes were obtained that formed the main axes of the model. Core themes into 4 pillars; Foundation, Delivery and content, management and administration, and accountability were categorized. In the Foundation; have 4 main axes (human relationship with existence, human Development and excellence, human identity, human capabilities and capacities) and requirements and necessities have 2 main axes (organizational and guiding). The pillar of delivery and content has 5 main axes in competencies (educational, professional, personal, social and religious knowledge).The management and administration pillar has 3 main axes (family, counselors and school agents) in components and pillars and has 2 main axes (academic / job planning and facilitation) in the indicators of implementation and management. The pillar of accountability also has 2 main axes (post-school and positionalism) in terms of results and 4 main axes (integrated and growth-oriented evaluation, needs assessment and individual differences) in terms of accountability indicators.
Machine summary:
درواقـع بـراي تـدوين شـاخص هـاي راهنمايي تحصيلي/ شغلي دانش آموزان بايد مؤلفه هايي همچون محتوا (تدارک فعاليت هـاي موضوعي متمرکز برآنچه بايد به دانش آموزان آموزش داد)، انسجام (عـدم تعـارض اهـداف و فعاليت هاي پيش بينيشـده ، بـا نيازهـاي دانـش آمـوزان ، سياسـت هـاي حـاکم بـر مدرسـه و منطقه )، فعاليت هـاي يـادگيريمحـور (توجـه بـه جنبـه هـاي ايجـاد يـادگيري فعـال همچـون روش هاي ارائۀ مؤثر، مشاهده ، بـازخورد، تجزيـه و تحليـل فعاليـت دانـش آمـوز)، مشـارکت جمعي (مشارکت جمعي تمام عوامل مدرسه و افراد مرتبط با دانـش آمـوز بـراي موفقيـت ) و پايداري در طول زمان (ادامه دار بـودن فعاليـت هـا در طـول سـال تحصـيلي) موردتوجـه قـرار گيرد (پاک و همکاران ، ٢٠٢٠).