Abstract:
یکی از عوامل بیرونی مؤثر بر کیفیت گزارشگری مالی، نگرش اجتماعی شرکتها برای تأمین منافع همه گروههای ذینفع بهعنوان مشروعیت اجتماعی است. زیرا پذیرش مسئولیت اجتماعی سبب تقویت افشا، کاهش عدم تقارن اطلاعاتی و کاهش ریسک تجاری میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ابعاد مسئولیتپذیری اجتماعی بر قابلیت مقایسه اطلاعات حسابداری است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش همبستگی و پس رویدادی میباشد. برای این منظور 984 سال-شرکت در فاصله زمانی 1399-1392 انتخاب و با استفاده از مدلهای رگرسیونی چندمتغیره در نرمافزار ایویوز موردتحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون فرضیات نشان میدهد شاخص کل مسئولیتپذیری اجتماعی تأثیر مثبتی بر قابلیت مقایسه اطلاعات دارد و سبب افزایش آن میشود. همچنین بعد اخلاقی و بعد اقتصادی مسئولیتپذیری اجتماعی بهترتیب بیشترین تأثیرگذاری مثبت بر قابلیت مقایسه اطلاعات را دارند در حالی که بعد قانونی مسئولیتپذیری اجتماعی تأثیر معنیداری بر قابلیت مقایسه اطلاعات ندارد که میتواند ناشی از عدم وجود قابلیتهای قانونی مورد انتظار برای پاسخگویی نسبت به مسئولیت اجتماعی واحدهای تجاری باشد.
One of the external factors affecting the financial reporting quality is the company’s social attitude to ensure the stakeholders interests as social legitimacy. Because accepting social responsibility strengthens disclosure, reduces information asymmetry and reduces business risk. The purpose of this study is to investigate the effect of social responsibility dimensions (Quantitative dimensions) on financial statement comparability. This research is applied in terms of purpose and correlation in terms of method. For this purpose, 984 year-company in the period of 2013-2020 were selected and analyzed using multivariate regression models in Eviews software. The results show that the overall index of social responsibility has a positive effect on financial statement comparability. Also, the moral and economic dimensions of social responsibility have the most positive effect on the financial statement comparability respectively. Which shows the importance of moral indicators of social responsibility in improving the financial reporting quality. While the legal dimension of social responsibility does not have a significant effect on financial statement comparability, which can be due to the lack of legal capabilities expected to respond to the business social responsibility.
Machine summary:
Saleh et al ١٣ کرده اند، نوآوري اين پژوهش استفاده از شاخص هاي کمي (اخلاقي ، اقتصادي و قـانوني ) تعريـف شده در اندازه گيري مسئوليت پذيري اجتماعي و چگونگي تأثير آن بر کيفيـت اطلاعـات و قابليـت مقايسه اطلاعات حسابداري است که تأثير هر شاخص به طور مجزا موردبررسي قـرار گرفتـه اسـت .
Oncioiu, Petrescu, Bilcan, Popescu & Anghel ١٨ سال سوم | شماره چهارم | زمستان ١٤٠١ شرکتي و عملکرد مالي، نشان دادند که با پذيرش مسئوليت پذيري اجتماعي، عملکرد مالي شرکت بهبود مييابد به طوري که پايداري شرکتي تبديل به يک ارزش مشهود براي ذينفعان ميگردد.
جدول نمونه گيري نوع محدوديت تعداد شرکت ها سال -شرکت درصد از کل جامعه تعدادکل شرکت هاي بورسي 530 4240 100 پايان سال مالي منتهي به آخر اسفند ماه و همچنين تغييردر سال مالي 93 744 17/54 حذف واسطه گري مالي، ليزينگ ، بانک ها، بيمه ها و سرمايه گذاريها 144 1152 27/16 توقف معاملاتي بيش از ٦ ماه 49 392 9/24 ناقص بودن داده هاي برخي شرکت ها در فاصله ١٣٩٢-١٣٩٩ 119 1528 36/03 شرکت هاي باقي مانده 123 984 23/20 ٢٣ مدل ها و متغيرهاي پژوهش براي آزمون فرضيه هاي پژوهش مطابق پـژوهش هـاي قبلـي (وانـگ و همکـاران ، ٢٠٢٠؛ لـي و زانگ ، ٢٠١٦؛ واعظ و بنابي قـديم ، ١٣٩٩) از مـدل زيـر اسـتفاده مـيشـود کـه در رابطـه شـماره ١ ضــريب β١ بيــانگر ميــزان تأثيرگــذاري مســئوليت پــذيري اجتمــاعي شــرکت بــر قابليــت مقايســه صورت هاي مالي است : Size it + β3 LEV it + β4 CFO it + β5 Compit = β0 + β1 CSR it + β2 Std_sale it + β6 Std_CFO it + β7Stock_return it+β8 Bigit +β9 Inst_own it+β10 (1) Abs_abnaccit + β11 Bid_ask it + εit متغير مستقل : شاخص مسئوليت پذيري اجتماعي (CSR) براي اندازه گيري سه بعد اقتصـادي، قـانوني و اخلاقـي مسـئوليت پـذيري اجتمـاعي از شـاخص ترکيبي متغيرهاي مذکور، مشابه روش جيو و راپونس ١ (٢٠١٠) استفاده گرديد.