Abstract:
کتاب «فی معرفت الحیل الهندسیه» اثر بدیعالزمان جزری، مهندس، طراح و هنرمند سده ششم هجری تمدن اسلامی است که در آن پنجاه دستگاه خودکار بهشیوهای دقیق و مشابه فرایند طراحی محصول، همراه با مصورسازی شرح داده شده است. یکی از معدود پژوهشهای هنری که درباره این کتاب صورت گرفته، «رساله جزری درباره دستگاههای خودکار» است که در سال 1924 میلادی توسط کوماراسوامی تالیف شده است. این کتابچه که هنوز ترجمهای به فارسی از آن منتشر نشده، هم بهواسطه رویکرد هنرپژوهانه تحقیق و هم جایگاه مولف آن، دارای ارزش والایی در تاریخ هنر است که در این پژوهش، بازخوانی و واکاوی شده است. روش این تحقیق، توصیفی - تحلیلی و تاریخی است و در طی آن، متن کتابچه کوماراسوامی پیرامون رساله جزری به فارسی ترجمه شد و بههمراه برخی دادههای کتابخانهای دیگر مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفت. سئوال اصلی در این تحقیق آن است که کوماراسوامی بهعنوان یک هنرپژوه بر کدام ویژگیهای کتاب جزری تاکید میکند؟ بنابراین هدف این پژوهش یافتن ویژگیهای هنری کتاب جزری از نگاه کوماراسوامی بود که در 7 مورد از متن کتابچه مذکور استخراج گردید. بهطور کلی میتوان گفت کوماراسوامی کوشیده با توجه به اطلاعات محدود زمان تالیف متن، با بهرهگیری از استدلالهای بصری و تصویری، برخی ابهامات و اشتباهات را پاسخ دهد و ویژگیهای هنری و خصوصا وجوه مرتبط با تاریخ این اثر هنری و علمی، مانند نوشتهها، نام سلاطین، نشانهگذاریها، ویژگیهای خاص سبکشناسی و غیره را بررسی نماید، اما اکثر نکات کوماراسوامی، بیش از آن که مبتنی بر زیباییشناسی و سبکشناسی باشد، بر پایه دانش تاریخ هنر است و این کتابچه را شاید بتوان نخستین تاریخنگاری هنر از کتاب جزری دانست؛ نکته قابل توجه آن است که کوماراسوامی، جزری را ابتدا یک هنرمند و نهایتا در درجه دوم یک اندیشمند میخواند و این استنباط از سوی یک تاریخدان هنر میتواند بسیار پراهمیت باشد.
The book “Fi Ma'arifat al-Hiyal al-Handasiya” by al-Jazari, an engineer and artist of the sixth century AH of Islamic Civilization, in which fifty automated devices are described in a similar way to the product design process, with illustrations. The importance of this book becomes clear when we know that today dozens of its manuscripts are kept in museums around the world. This multiple copying of a book in different periods and geographies shows its many uses in different ages. In recent centuries and after the transfer of books and cultural heritage of Islamic civilization to the West, many scientific researches have been conducted around this book, the absolute majority of these researches have been conducted by researchers in the fields of mechanical engineering, physics and robotics, and therefore its artistic aspects have been almost ignored. has been While al-Jazari's book can inspire many artistic researches in various fields of art such as product design, music, painting and calligraphy. One of the few artistic researches about this book is " The treatise of al-Jazari on automata ", written in 1924 by Coomaraswamy. This booklet, which has not yet been translated into Persian, has been analyzed in the present study. This study both through its research approach and its author's position, has a great value in the history of art. The method of this research is descriptive – analytic and Historical, during which the text of the Coomaraswamy was translated into Persian and was analyzed and reviewed along with some other library data. The main question in this research is that What features of al-Jazari’s book are emphasizes by Coomaraswamy, as art researcher? Therefore, the purpose of this study is to find the features of the book of al-Jazari from the view of Coomaraswamy. These artistic features were extracted from the text of the booklet in 7 cases; Diagnosing the painting of the door of Amida palace, negating the possibility of painting the face of a specific sultan, introducing al-Jazari as an artist, the characteristics of the illustrations of a manuscript, not changing the names of kings in the illustrations of later versions, Arabic and Greek markings, and examining 8 paintings. It can be said that Coomaraswamy has tried to answer some of the ambiguities and errors by limited informations in the time of text compilation using visual arguments, and the artistic features and especially the features that can be applied to the history of this work of art and science, Provides information such as writing, slave names, markings, specialty stylistics, and so on, but most of the points that Coomaraswamy puts forward is based on the history of art rather than on aesthetics and stylistics, and in fact this booklet may be the first art historical document about al-Jazari’s book. One of the most important achievements of this text is the one in which Coomaraswamy reads al-Jazari in the first place as an artist and eventually second to a thinker, and this inference from a historian of art can be very important.
Machine summary:
بازخوانی و تحلیل دیدگاه هنرپژوهانۀ کوماراسوامی دربارۀ کتاب بدیعالزمان جزری محمد خراسانیزاده ( دانشآموختۀ دکترای تخصصی تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه شاهد، شهر تهران چکیده کتاب «فی معرفت الحیل الهندسیه» اثر بدیعالزمان جزری، مهندس، طراح و هنرمند سدۀ ششم هجری تمدن اسلامی است که در آن پنجاه دستگاه خودکار بهشیوهای دقیق و مشابه فرایند طراحی محصول، همراه با مصورسازی شرح داده شده است.
یکی از معدود پژوهشهای هنری که دربارۀ کتاب حیل بدیعالزمان جزری صورت گرفته، «رسالۀ جزری دربارۀ دستگاههای خودکار» است که در سال 1924 میلادی توسط آناندا کنتیش کوماراسوامی1 تألیف شده که در این پژوهش، ابتدا محتوای کتابچۀ مذکور بازخوانی میشود و سپس به نقد و تحلیل آن پرداخته میشود.
اثری که با شش صفحه در موزۀ هنرهای زیبا نمایش داده شده، و سایر صفحاتی که پیشتر به آنها اشاره شد، «کتاب فی معرفت الحیل الهندسیه (کتاب دانش تدابیر هندسی هوشمند)» میباشد، به بیان دیگر «الجامع بین العلم و العمل النافع فی صناعت الحیل (اثری که تئوری و عمل را ترکیب کرده و برای صنعت ابزارهای هوشمند مفید است)» نامیده شده که متن آن توسط جزری در سال 1206میلادی برای و به دستور سلطان ارتقی، محمود الملک الصالح تألیف شده بود.