Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر باورهای غیرمنطقی و رابطه والد-فرزندی در والدین متقاضی طلاق سازش نایافته انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه زوجین متقاضی طلاق مراجعه کننده به مراکز مشاوره سطح شهر مشهد در نیمه دوم سال 1400 بودند. نمونه پژوهشی شامل 40 نفر بود که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مقیاس رابطه والد-کودک (CPRS، پیانتا، 1992) و پرسشنامه چهارعاملی باورهای غیرمنطقی اهواز (4IBT-A، عبادی و معتمدین، 1384) بود. برای گروه آزمایش هشت جلسهی 90 دقیقهای به صورت هفتهای یک جلسه آموزش شناخت درمانی مبتنی برذهن آگاهی ارائه شد. دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره با بهرهگیری از نرمافزار آماری SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد، آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش باورهای غیرمنطقی و بهبود رابطه والد -فرزندی در والدین متقاضی طلاق سازش نایافته تاثیر داشت (01/0> P). براساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش باورهای غیرمنطقی و بهبود رابطه والد-فرزندی در والدین متقاضی طلاق سازش نایافته مؤثر است.
This study was conducted to evaluate the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy training on irrational beliefs and parent-child relationships in parents uncompromising divorce applicants. The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design and a control group. The statistical population included all couples uncompromising divorce who were referred to counseling centers in Mashhad in the second half of 2021. The research sample consisted of 40 people who were selected by the available sampling method and randomly assigned to two groups of 20 experimental and control. Data collection tools included the child-Parent Relationship Scale (CPRS, Pianta, 1992) and the Irrational Beliefs Test - Ahvaz (4IBT-A, Ebadi and Motamedin, 2005). For the experimental group, eight 90-minute sessions were provided with one week of mindfulness-based cognitive therapy training. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance using SPSS software version 22. Findings showed that mindfulness-based cognitive therapy training on reducing irrational beliefs and improving parent-child relationships in parents' uncompromising divorce Undefined had an effect (P
Machine summary:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٧، شماره پياپي ٧٦، مهر ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(7), 2022 اثربخشي آموزش شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر باورهاي غيرمنطقي و رابطه والد - فرزندي در والدين متقاضي طلاق سازش نايافته The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on irrational beliefs and parent-child relationship in parents uncompromising divorce applicants عليرضا يوسفي Alireza Yousefi PhD Student of Educational Psychology, Department دانشجوي دکتري روانشناسي تربيتي، گروه روان شناسي، واحد بجنورد، of Psychology, Bojnourd Branch, Islamic Azad دانشگاه آزاد اسلامي، بجنورد، ايران .
چکيده Abstract This study was conducted to evaluate the effectiveness پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي آموزش شناخت درماني مبتني بر of mindfulness-based cognitive therapy training on ذهن آگاهي بر باورهاي غيرمنطقي و رابطه والد-فرزندي در والدين متقاضي irrational beliefs and parent-child relationships in parents uncompromising divorce applicants.
Findings showed that mindfulness-based cognitive therapy training on ذهن آگاهي بر کاهش باورهاي غيرمنطقي و بهبود رابطه والد -فرزندي در reducing irrational beliefs and improving parent-child والدين متقاضي طلاق سازش نايافته تاثير داشت (٠/٠١< P).
Marsh اثربخشي آموزش شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر باورهاي غيرمنطقي و رابطه والد -فرزندي در والدين متقاضي طلاق سازش نايافته The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on irrational beliefs and parent-child relationship in … روش روش پژوهش حاضــر نيمه آزمايشــي با طرح پيش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود.
اثربخشي آموزش شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر باورهاي غيرمنطقي و رابطه والد -فرزندي در والدين متقاضي طلاق سازش نايافته The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on irrational beliefs and parent-child relationship in … Topkaya, N.