Abstract:
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی راهبردهای فراشناختی بر تجربه غرقگی و منبع کنترل دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر پایه سوم دوره دوم متوسطه شهر تهران در نیمسال تحصیلی اول 1401-1400 تشکیل دادند. 30 نفر آنها به روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به ملاکهای ورود و خروج، بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر)، گمارده شدند. افراد گروه آزمایش، برنامه آموزشی مهارتهای فراشناختی را در 9 جلسه 90 دقیقهای (هر هفته دو جلسه) بهصورت گروهی دریافت کردند؛ گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای غرقگی (FQ) (مارتین و جکسون، 2008) و منبع کنترل (LCQ) راتر (1996)، استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری، استفاده شد. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات پسآزمون افراد گروه آزمایش و گواه در متغیرهای تجربه غرقگی و منبع کنترل، تفاوت معناداری وجود داشت (001/0>P). با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که آموزش گروهی راهبردهای فراشناختی بر افرایش تجربه غرقگی و منبع کنترل درونی و کاهش منبع کنترل بیرونی دانش آموزان، مؤثر بود.
The aim of this study was to determine the effect of group teaching of metacognitive strategies on the drowning experience and students' source of control. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design and control group. The study population consisted of all third grade female students in the second year of high school in Tehran in the first semester of 2020-2021. Thirty of them were selected as a sample by purposive sampling method according to the entry and exit criteria and were randomly assigned to the experimental group (n = 15) and the control group (n = 15). The experimental group received the metacognitive skills training program in 9 sessions of 90 minutes (two sessions per week) as a group; The control group was placed on a waiting list. The Drowning Questionnaire (FQ) (Martin and Jackson, 2008) and the Control Source (LCQ) Rutter (1996) were used to collect data. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. Findings showed that by controlling the effect of pre-test, there was a significant difference between the mean scores of post-test in the experimental and control groups in the variables of drowning experience and control source (P
Machine summary:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٧، شماره پياپي ٧٦، مهر ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(7), 2022 تأثير آموزش گروهي راهبردهاي فراشناختي بر تجربه غرقگي و منبع کنترل دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم The effect of group teaching metacognitive strategies on drowning experience and the source of control of female high school students نگين امير ارده جاني Negin Amir Ardejani M A of General Psychology, Payame Noor کارشناس ارشد روانشناسي عمومي ، دانشگاه پيام نور واحد تهران University, South Tehran Branch, Tehran, Iran جنوب ، تهران ، ايران .
com چکيده Abstract The aim of this study was to determine the effect of اين پژوهش با هدف تعيين تأثير آموزش گروهي راهبردهاي فراشناختي group teaching of metacognitive strategies on the بر تجربه غرقگي و منبع کنترل دانش آموزان انجام شد.
نوع مقاله : کاربردي دريافت : فروردين ١٤٠١ پذيرش : ارديبهشت ١٤٠١ ويرايش نهايي: مهر ١٤٠١ تأثير آموزش گروهي راهبردهاي فراشناختي بر تجربه غرقگي و منبع کنترل دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم The effect of group teaching metacognitive strategies on drowning experience and the source of control of female … مقدمه از مهم ترين مسائل مربوط به نظام آموزشي، بررسي عوامل مؤثر در بهبود و موفقيت فرآيند ياگيري دانش آموزان است که توجه به آن به دليل اثراتي که در آينده شغلي و وضعيت اجتماعي دانش آموزان بر جاي ميگذارد از اهميت بسزايي برخوردار است .
1177/1049731509347880 تأثير آموزش گروهي راهبردهاي فراشناختي بر تجربه غرقگي و منبع کنترل دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم The effect of group teaching metacognitive strategies on drowning experience and the source of control of female … Yang, C.