Abstract:
پژوهش حاضر با هدف نقش واسطهای درگیری تحصیلی در رابطهی بین اعتیاد به اینترنت و امنیت روانی با سرزندگی تحصیلی صورت پذیرفت. روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعهی این پژوهش شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 1401-1400 بود. حجم نمونهآماری بر اساس قاعده سرانگشتی کلاین برابر 240 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری در دسترس و با پرسشنامه آنلاین انجام شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامهی اعتیاد به اینترنت (IAT) (یانگ، 1988)، پرسشنامهی امنیت روانی (PSQ) (مازلو، 2004)، مقیاس درگیری تحصیلی (AES) (ریو و تسینگ، 2011) و پرسشنامهی سرزندگی تحصیلی (ABQ) (دهقانیزاده و حسینچاری، 1391) بود. تحلیل دادهها به روش آماری تحلیل مسیر انجام شد و برای بررسی نقش واسطهای متغیرها از آزمون بوتاستراپ استفاده شد. نتایج نشان داد امنیت روانی بر سرزندگی تحصیلی تأثیر مستقیم (01/0>p) و بهواسطهی درگیری تحصیلی تأثیر غیرمستقیم دارد (01/0>p)؛ اما اعتیاد به اینترنت تأثیر مستقیم بر سرزندگی تحصیلی نداشت (05/0p)؛ بلکه اثر غیرمستقیم بهواسطهی درگیری تحصیلی بر سرزندگی تحصیلی داشت (05/0>p). بر اساس نتایج، مدل پژوهش از برازش مطلوب برخوردار است. با تقویت امنیت روانی دانشجویان و کاهش وابستگی به فضای مجازی میتوان به دانشجویان کمک کرد تا مشارکت سازندهای در جریان امور آموزشی داشته باشند، که نتیجهی آن میتواند غلبه بر مسائل و مشکلات تحصیلی و افزایش سرزندگی تحصیلی باشد.
The purpose of this study was to investigate the mediating role of academic engagement in the relationship between Internet addiction and psychological safety with academic buoyancy. The research method was a correlation of the type path analysis. The population of this study included all undergraduate students of Lorestan University in the academic year 2021-2022. The statistical sample size was determined based on Klein's thumb rule equal to 240 people which was done by available sampling method and online questionnaire. The instruments used in this study were Young Internet Addiction Test (1988), Maslow Psychological Security Questionnaire (2004), Reeve and Tseng Academic Engagement Scale (2011), and Dehghanizadeh and Husseinchari Academic Buoyancy Questionnaire (2012). Data analysis was performed using the path analysis statistical method and bootstrapping method was used to examine the mediating role of the variables. The results showed that psychological security has a direct effect on academic buoyancy (p0/05); rather, it had an indirect effect on academic buoyancy through academic engagement (p
Machine summary:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٨، شماره پياپي ٧٧، آبان ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(8), 2022 نقش واسطه اي درگيري تحصيلي در رابطه بين اعتياد به اينترنت و امنيت رواني با سرزندگي تحصيلي The mediating role of academic engagement in the relationship between Internet addiction and psychological safety with academic buoyancy دکتر هوشنگ گراوند (نويسنده مسئول ) Dr. Houshang Garavand* Assistant Professor, Department Of Psychology, استاديار، گروه روان شناسي ، دانشکدة ادبيات و علوم انساني ، دانشگاه Faculty of Literature and Humanities, Lorestan لرستان ، خرم آباد، ايران .
The instruments پرسشنامه ي اعتياد به اينترنت (IAT) (يانگ ، ١٩٨٨)، پرسشنامه ي امنيت used in this study were Young Internet Addiction Test رواني (PSQ) (مازلو، ٢٠٠٤)، مقياس درگيري تحصيلي (AES) (ريو و (1988), Maslow Psychological Security Questionnaire (2004), Reeve and Tseng Academic Engagement تسينگ ، ٢٠١١) و پرسشنامه ي سرزندگي تحصيلي (ABQ) (دهقانيزاده Scale (2011), and Dehghanizadeh and Husseinchari و حسين چاري، ١٣٩١) بود.
نوع مقاله : پژوهشي دريافت : ارديبهشت ١٤٠١ پذيرش : مرداد ١٤٠١ ويرايش نهايي: آبان ١٤٠١ نقش واسطه اي درگيري تحصيلي در رابطه بين اعتياد به اينترنت و امنيت رواني با سرزندگي تحصيلي The mediating role of academic engagement in the relationship between Internet addiction and psychological safety ...
Putwain نقش واسطه اي درگيري تحصيلي در رابطه بين اعتياد به اينترنت و امنيت رواني با سرزندگي تحصيلي The mediating role of academic engagement in the relationship between Internet addiction and psychological safety ...