Abstract:
حکومت محلی اتابکان فارس (سلغریان)، با وجود کوچکی قلمرو، از حیث آموزشی و فرهنگی، درخشان و پرتحرک بود. محققان غالباً به رویکردهای سیاسی و اقتصادی حاکمان این سلسله پرداخته و به کارکردهای مهم نهادهای آموزشی آن دوره چندان توجهی نکردهاند. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی در صدد پاسخ به این سؤال است که جایگاه و کارکرد نهادهای آموزشی فارس در دوره اتابکان چگونه بودهاست؟ یافتههای این پژوهش نشان میدهد که کارکردهای آموزشی، پرورشی، مشروعیتزا و وقفمحورانه نهادهای آموزشی اتابکان فارس، در توسعه و گسترش علوم عقلی و نقلی، درآمدزایی برای کادر آموزشی و شکوفایی فرهنگی و اجتماعی فارس در آن دوره تأثیرگذار بودهاست. امنیت و رفاه نسبی، سیاست حاکمان سلغری در برابر یورش مغولان، ساخت مراکز و نهادهای آموزشی مانند مدارس، رباطها، مساجد، دارالشفاها، خانقاهها و جذب دانشمندان و هنرمندان موجب شکوفایی فرهنگی فارس در دوره سلغریان شدهاست.
Despite the small territory, the local government of the Salgharians (Atabegs of Fars) was bright in terms of culture and education. Researchers have been working on the political and economical approaches of rulers often and have not paid much attention to the important functions of educational institutions. Through the descriptive-analytical method, this study seeks to answer the question that what was the position and function of Fars educational institutions in the Salgharians period. Findings indicate that the educational, nurturing, legitimizing, and dedication-oriented functions of the Salgharians’ educational institutions have been effective in the development of intellectual and narrative sciences, generating income for educational staff and the cultural and social prosperity of the Fars in that period. The relative security and welfare, the Salghari rulers’ policies against the invasion of the Mongols, building educational institutions such as schools, ribats, mosques, hospitals, monasteries, and attracting scientists and artists flourished the Fars culturally in the Salgharians period.