Abstract:
مقدمه: در روند پرشتاب جهانی، رسانهها و فناوریهای ارتباطی با سرعتی تصورناپذیر پیشرفت کرده و تمام سطوح فعالیتهای بشری را تحت سیطرة خود قرار داده است. بر این مبنا، در این تحقیق شناسایی نقش رسانهها در توسعۀ ورزش با تکنیک فراترکیب از انواع روشهای فرا مطالعه بهعنوان هدف پژوهش مدنظر قرار گرفت.روش پژوهش: پژوهش حاضر با بهکارگیری رویکرد مرور سیستماتیک و فراترکیب، به تحلیل نتایج و یافتههای محققان قبلی پرداخته و با انجام گامهای هفتگانة روش ساندوسکی و روسو، مدل مفهومی نقش رسانهها بر توسعۀ ورزش را ارائه داده است. جامعة آماری تمامی تحقیقات انجامگرفته در بازة زمانی 2002 تا 2020 بود که در این خصوص 196 مقاله در زمینۀ موردنظر ارزیابی و در نهایت 45 مقاله بهصورت هدفمند انتخاب شد.یافتهها: با استفاده از تحلیل محتوا و براساس کدگذاری سهمرحلهای در مجموع 138 کد، 28 مفهوم و 9 مقولة کلیدی شناسایی و اعتبار آنها از طریق آزمون کاپای کافمن تأیید شد.نتیجهگیری: تحلیلها نشان داد که مقولههای تعلق اجتماعی، تعاملگرایی، نوگرایی و توسعه، روابط عمومی پویا، نهادینهسازی ورزش، برجستهسازی ورزش، توسعۀ جامعۀ اطلاعاتی، اطلاعرسانی و آموزش رسانهای و سرگرمی و تبلیغات در توسعۀ ورزش نقش دارند.
Introduction: In the fast-paced global process, media and communication technologies have progressed at an unimaginable speed and have brought all levels of human activities under their control. Based on this the aim of current research was identification of the roles of the media on development of sports with the meta synthesis method.Methods: In this study the researchers analyzed the results and findings of previous studies by applying the systematic and meta-senthesis method and performing the seven steps of the Sandusky and Rousseau method a conceptual model of the role of the media on the development of sports has been presented. The statistical population was all the studies conducted in the period from 2002 to 2020; in this regard, 196 articles were evaluated in the desired field and finally 45 articles were selected purposefully.Results: Using content analysis and based on three-stage coding, a total of 138 codes, 28 concepts and 9 key categories were identified and their validity was confirmed through Kaufman's Kappa test.Conclusion: Data analysis showed that the categories of social belonging, interactivity, innovation and development, dynamic public relations, institutionalization of sports, highlighting of sports, development of information society, media information and education, and entertainment and advertising have roles on development of sports.
Machine summary:
Cianfrone & Zhang بي سابقه از عناصر است ؛ از بازيکنان حرفه اي ، ساختارها و رويه هاي دولتي ، قوانين مدون ، محوطۀ استاديوم ، تماشاگران و ساير اشکال مصرف مربوط به ورزش ، محاسبۀ دقيق و اندازه گيري عملکرد و نتايج ، رقابت سراسري و بين المللي ، صنعتي شدن سازمان ها و رويدادهاي ورزشي و توسعۀ روابط نظام مند با صنايع جانبي است که بدون ترديد رسانه ها در فهم و توسعه و پذيرش اين عناصر نقش کليدي داشته اند.
همچنين در پژوهش هايي که در خارج از کشور انجام شده است ، مي توان به اين تحقيقات اشاره کرد که بيانگر تأثير و نقش رسانه ها در ورزش است ، براي مثال ساندر و ليمپروس ٤(٢٠١٣) با تمرکز بر رابطه مشارکت ورزشي و روابط اجتماعي به اين نتيجه مي رسد که مشارکت ورزشي با ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي ورزش محور ارتباط معني داري دارند.
\Desktop\hyper link\How do sports organizations use social media to build relationships A content analysis of NBA clubs’ Twitter use.
\Desktop\hyper link\Gainline Africa A case study of sport-for-development organizations and the role of organizational relationship building via social media.
\Desktop\hyper link\Social media in sport management education Introducing LinkedIn. pdf Cianfrone BA, Zhang JJ.
\Desktop\hyper link\Use of new media by Turkish fans in sport communication Facebook and Twitter.
\Desktop\hyper link\The role of social media in sports communication management An analysis of Polish top league teams’ strategy.