Abstract:
زمینه: دانش دستور زبان در فراگیری هر زبان و ارتباطات زبانی شفاهی و مکتوبب از اهمیت شایانی برخوردار است (اساعیل و ددی، 2021). از طرفی، استفاده از راهبردهای یادگیری خودنظمجویی در این زمینه مورد توجه بوده است (پاولاک، 2018؛ لی، 2022). از سوی دیگر نقش سبکهای هویت به عنوان عامل میانجیگر در بعد آموزش و یادگیری مورد توجه قرار گرفته است برزونسکی و کوک (2005). در این میان، در حوزه آموزش زبان دوم استفاده از راهبردهای یادگیری خودنظمجویی و نقش میانجیگر سبک هویت در فراگیری دستور زبان همچنان نیازمند مطالعه بیشتر است. هدف: این پژوهش به بررسی اثربخشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و سبکهای هویت در فراگیری جملات موصولی در دستور زبان انگلیسی میپردازد. روش: برای این منظور، 60 نفر از فراگیران زبان انگلیسی انتخاب و به طور تصادفی در یک گروه گواه و یک گروه آزمایشی قرار گرفتند. جهت اطمینان از همگنبودن فراگیران در دانش جملات موصولی، از پیشآزمون جملات موصولی انگلیسی استفاده شد. سپس، پرسشنامه پینتریش و دی گروت (1990) در خصوص استفاده از راهبردهای یادگیری خودنظمجویی توزیع گردید. همچنین، گروه آزمایش با این راهبردها آشنا شدند تا از آنها استفادهکنند. به دنبال آن، پرسشنامه سبک هویت بروزنسکی (1992) به گروه آزمایش دادهشد. سپس، پسآزمون جملات موصولی تکرارشد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و تحلیل یکسویه واریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از تأثیر معنادار راهبردهای یادگیری خودنظمجویی در فراگیری جملات موصولی با (0/01 p) اندازه اثر زیاد (0/83 eta=) بود. اما، طبق نتایج حاصل از تحلیل واریانس یکسویه هیچ یک از سه سبک هویت نقش میانجیگر در این تأثیرگذاری نداشته است (0/05 p>). نتیجهگیری: براساس نتایج به دست آمده، میتوان نتیجه گرفت که آگاهی از راهبردهای یادگیری خودنظمجویی میتواند میزان یادگیری دستور زبان هدف را افزایشدهد. بنابراین استفاده از نتایج این مطالعه به معلمان، متخصصان و سیاستگذاران آموزشی توصیه میشود.
Background: Grammar is of great importance in L2 learning and communication (Ismail & Dedi, 2021). On the one hand, employing self-regulated learning strategies has been addressed as an important factor in this regard (Li, 2022; Pawlak, 2018). On the other hand, the mediating role of identity styles in education has been highlighted (Berzonsky & Cook, 2005). In the meantime, in second language education, the use of self-regulation learning strategies and the mediating role of identity style in grammar learning still require further study.
Aims: The current study aimed to investigate the effects of self-regulated learning strategies and identity styles on learning English relative clauses (ERC).
Methods: In this respect, 60 English language learners were selected and randomly assigned to one control group and one experimental group. In order to ensure the homogeneity of learners concerning the knowledge of relative clauses, a pretest was used. Then, the questionnaire for self-regulated learning strategies was distributed. The experimental group was also familiarized with these strategies and asked to use them. Afterwards, Berozensky's identity style questionnaire was given to the experimental group. Then, the posttest on relative clauses was repeated. The data were analyzed using analysis of covariance and one-way analysis of variance.
Results: The ANCOVA results showed a significant effect of the use of SLS on ERC (p
Conclusion: Based on these results, it can be concluded that knowledge of SLS can increase the learning rate of the target language grammar Thus, it is recommended that teachers, specialists and policy-makers attend to the results of this study.