Abstract:
مقدمه: یادگیری الکترونیکی پدیدهای است، که توجه دستاندرکاران آموزش عالی و محققان این حیطه را به خود جلب کرده است. هدف این پژوهش، شناسایی چالشها و عوامل بازدارنده طراحی برنامه درسی دوره آموزش مجازی دانشگاه شهید بهشتی در جارچوب عناصر نه گانه کلاین از نظر اعضای هیأت علمی است.
روش ها: در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده شدهاست. جامعه آماری پژوهش شامل 48 نفر اعضای هیأت علمی آموزش مجازی دانشگاه شهید بهشتی است که 42 نفر با توجه به جدول مورگان و با روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. جهت تعیین روایی پرسشنامه از نظرات اساتید و کارشناسان حوزه استفاده شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرانباخ 89/0 محاسبه گردید. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین، انحرافاستاندارد) و آمار استنباطی(آزمون تی تک نمونهای و تی برای دو گروه مستقل، تحلیل واریانس یکراهه، آزمون تعقیبی توکی) استفاده شده است.
یافته ها: یافتهها نشان داد از نظر اعضای هیأت علمی طراحی برنامه درسی آموزش مجازی با چالش اهداف(p=0/003)، محتوا (p=0/017)، فعالیتهای یادگیری(p)، راهبردهای یاددهی(p)،گروهبندی(p) و ارزشیابی(p) مواجه است. این نتایج با توجه به مقدار سطح معنیداری آنها که از 05/0 p کمتر است با اطمینان 95 درصد معنیدار است.
نتیجه گیری: طراحی برنامه درسی آموزش مجازی دانشگاه شهید بهشتی با چالشهایی روبروست. بنابراین بایستی با تدوین برنامه درسی جدید منطبق با اصول طراحی برنامه درسی چالشهای موجود را از بین برد.
Abstract
The aim of this study was to identify the challenges of virtual education curriculum Design of Shahid Beheshti University from the faculty members’ point of view. For this purpose, the descriptive survey method was used. The study population included all the virtual education faculty members of Shahid Beheshti University which were 48 individuals that were selected as statistical sample according to Morgan table and proportional stratified random sampling. To collect data of the study, the researcher made questionnaire was used. teachers and experts’ point of views were used to determine the validity of questionnaire, and the reliability of the questionnaire was calculated .089 by using Cronbach's alpha. To analyze the data, descriptive statistics (frequency, percentage, mean, standard deviation) and inferential statistics (one-sample t-test and t-test for two independent groups) were used. The research findings showed that from the faculty members’ point of view, the design of e-learning curriculum at Goals )p=0/003( ,Content(p=0/017), Learning activities (p
Conclusion: Designing a virtual education curriculum at Shahid Beheshti University faces some challenges. Therefore, the existing challenges should be eliminated by developing a new curriculum in accordance with the principles of curriculum design.