Abstract:
در اغلب سازمانهای بخش عمومی با اهمیتترین علت ناکارآمدی مدیریت عملکرد ناشی از نبود الگویی مطلوب متناسب با مختصات و ویژگیهای بخش عمومی است. به همین منظور با هدف طراحی الگوی مدیریت عملکرد در بخش عمومی کشور این پژوهش اجرا شد که با رویکردی ترکیبی برای استخراج اجزای الگو و انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق از خبرگان موجود در دیوان محاسبات کشور و تحلیل مضمون مصاحبههای انجام شده آنان، الگو به شیوه کیفی طراحی شد. با استفاده از داده های گردآوری شده در این بخش و تحلیل مولفه های اکتشافی، الگوی نهایی پژوهش از طریق تحلیل عاملی تاییدی نیز تایید گردید. بر اساس یافتههای این تحقیق، دسترسی به الگو مطلوبی که بتواند تمام ابعاد و الزامات مدیریت عملکرد در سازمان های بخش عمومی را حول محور خطمشیها، سیاستها و اسناد و قوانین بالادستی در هر سازمان بخش عمومی تامین کند، مستلزم تمرکز بخشهای مختلف زیرمجموعه آن سازمان بر موضوع خدمات شهروندی در کنار عمل به وظایف و ماموریتهای ذاتی است. ارزیابی سازمانهای بخش عمومی بر اساس این شاخصها میتواند منجر به شکل گیری نتایج پیامدی مشخص و قابل قبولی شود.
In most of the public sector organizations, the most important reason for the inefficiency of performance management is the lack of a suitable model for the coordinates and characteristics of the public sector. For this purpose, with the aim of designing a model of performance management in the public sector of the country, this research was carried out with a combined approach to extract the components of the model and conduct semi-structured and in-depth interviews with experts in the country's Accounts Court and analyze the content of their interviews. It was qualitatively designed. Using the data collected in this section and the analysis of exploratory components, the final model of the research was confirmed through confirmatory factor analysis. Based on the findings of this research, access to a suitable model that can provide all the dimensions and requirements of performance management in public sector organizations around the policies, policies and documents and upper laws in each public sector organization, requires the focus of different departments of that organization on The issue of citizen services is in addition to performing duties and missions. The evaluation of public sector organizations based on these indicators can lead to the formation of specific and acceptable results.