Abstract:
در دهه سوم قرن بیستم تحت تاثیر مطالعات تطبیقی در حوزه دین پژوهی، اسطوره شناسی و زبان شناسی مطالعات تطبیقی در حوزه فلسفه وجهه همت جمعی از اندیشمندان غربی قرار گرفت. اولین تلاشها در این باره از سوی ماسون-اورسل صورت گرفت؛ او متاثر از پوزیتیویستها با اعمال روش تاریخی گامهای آغازین را در این وادی برداشت. کربن ضمن برشمردن معایب روش تاریخی ماسون-اورسل در مطالعات تطبیقی و با بکاربستن رهیافت پدیدارشناسانه در این حوزه تاثیرات بسیاری از خود برجا گذاشت. برای فهم بهتر دیدگاه کربن در باره مطالعات تطبیقی باید به رهیافت پدیدارشناسانه او به همراه نظرگاه هستی شناسانه وی که جولانگاه رهیافت یادشده است و نیز به مقصود او از فلسفه عطف توجه کرد. به طور کلی، مخالفت با اصالت تاریخ و جامعه شناسی، مخالفت با حکمت بحثی و استدلالی، تاکید بر شهود و توجه به درون و شعار بازگشت به خود اشیا یا نجات پدیدارها از جمله نقاط اشتراک کربن با پدیدارشناسان بنام
In the third decade of the twentieth century, under the influence of comparative studies in the field of theology, mythology and linguistics, comparative studies in the field of philosophy came to the attention of a group of Western thinkers. The first attempts at this were made by Mason-Ursel; he adopted the historical method under the influence of the positivists. chose. To better understand Carbon's view of comparative studies, one must pay attention to his phenomenological approach along with his ontological view, as well as to his purpose of philosophy. Intuition and attention to the inside and the slogan of returning to objects themselves or saving phenomena are among the common points of carbon with phenomenologists. On the other hand, Carbon's belief in the existence of the middle world and his ontological approach in general and the role of imagination as perceptual That world and the emphasis on interpretation and tying