Abstract:
مطالعۀ کتاب بهعنوان یکی از مهمترین مصادیق ذائقۀ فرهنگی شهروندان، از موضوعهای مهم و نگرانیهای بزرگ کشورهای در حال توسعه است تا جایی که اهمیت کتابخوانی، یکی از اجزاء بنیادین در توسعه به مفهوم کلی و از ابزارهای توسعه اقتصادی است. ازاینرو؛ این پژوهش با هدف تحلیل رابطه «سرمایه فرهنگی و ذائقه فرهنگی شهروندان شهر تهران درزمینۀ مصرف یا مطالعه کتاب» انجام گرفته است. روش پژوهش، تحلیلی ـ توصیفی و به صورت پیمایشی (پرسشنامه) دادههای تحقیق گردآوری شده است. جامعۀ آماری شهروندان بالای 15 سال شهر تهران است. روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای در پنج ناحیه (شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز) و حجم نمونه، با استفاده از جدول حجم نمونه مورگان به تعداد 400 نفر انتخاب گردیده است. روایی ابزار پژوهش صوری و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ (کل) 885/0 به دست آمده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد؛ بین متغیرهای مستقل تحصیلات فرد (401/0)، انجام فعالیتهای فرهنگی و هنری (538/0)، علاقه به مطالعه کتاب (602/0)، مصرف موسیقی (595/0) و مصرف فیلم و سریال (410/0) و متغیر وابسته یعنی ذائقه فرهنگی مصرف کتاب، رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه نیز حاکی از وجود تفاوت معنیدار در ذائقه فرهنگی مصرف کتاب بهتناسب سرمایه فرهنگی افراد دارد. به عبارتی؛ هرچقدر سرمایۀ فرهنگی افراد بیشتر باشد ذائقۀ فرهنگی آنها در انواع مختلف کتب (کلیات، اجتماعی، دین، فلسفه و روانشناسی، تاریخ و جغرافیا، هنر، سرگرمی و ورزش، ادبیات، فنون، علوم، زبان) بیشتر و متفاوت یا متنوع خواهد بود.
The study of books as one of the most important examples of cultural taste of citizens is one of the important issues and major concerns of developing countries to the extent that the importance of reading books is one of the fundamental components in development in the general sense and one of the tools of economic development. therefore; The aim of this study was to analyze the relationship between "cultural capital and cultural taste of Tehran citizens in the field of consumption or reading books." The research method is analytical-descriptive and the research data has been collected in a survey (questionnaire). The statistical population is citizens over 15 years old in Tehran. The sampling method was cluster random in five areas (north, south, west, east and center) and the sample size was selected using Morgan sample size table of 400 people. The validity of the formal research tool and the reliability using Cronbach's alpha (total) was 0.885. The results show Pearson correlation coefficient; Among the independent variables of individual education (0.401), cultural and artistic activities (0.538), interest in reading books (0.602), music consumption (0.595) and film and serial consumption (0.410) and the dependent variable, ie cultural taste of book consumption, there is a positive and significant relationship. The results of one-way analysis of variance test also indicate a significant difference in the cultural taste of book consumption in proportion to the cultural capital of individuals. In other words; The more cultural capital people have, the more and different their cultural tastes will be in different types of books (generalities, society, religion, philosophy and psychology, history and geography, art, entertainment and sports, literature, technology, science, language).
Machine summary:
اينکــه چــه رابطــه اي بيــن ســرمايۀ فرهنگــي افــراد و ذائقــۀ فرهنگــي شــهروندان در زمينــۀ مصــرف و مطالعــه کتــاب وجــود دارد و آيـا شـهرونداني کـه از سـرمايۀ فرهنگـي يکسـاني برخوردارنـد، ذائقـۀ فرهنگـي مشـابهي در زمينـۀ مصـرف و مطالعـه کتـاب دارنـد يـا تفـاوت معنـاداري در ذائقـۀ فرهنگـي آن هـا وجـود دارد؟ نيــز دو ســؤال اساســي ايــن پژوهــش هســتند.
ترجمه شده از چکيده کتاب Understanding Cultural Taste: Sensation, Skill and Sensibility نوشته David Wright سال ٢٠١۵ 242 داده انــد کــه ميــان متغيــر آمــوزش و ارتقــاء ســرمايه فرهنگــي در ايــران همبســتگي مثبــت و معنــاداري وجــود دارد و شــاخص هاي آمــوزش به درســتي مي تواننــد ارتقــاء ســرمايه فرهنگــي در ايــران را پيش بينــي و تبييــن نماينــد.
مقادير همبستگي بين مؤلفه هاي متغير سرمايه فرهنگي و ذائقه فرهنگي مصرف يا مطالعه کتاب (به تصویر صفحه رجوع شود) همان طـورکـه جـدول فـوق نشـان مي دهـد؛ رابطـۀ بيـن متغيرهـاي مسـتقل ـ تحصيـلات فــرد (٠/۴٠١)، انجــام فعاليت هــاي فرهنگــي و هنــري (٠/۵٣٨)، ميــزان علاقــه بــه مطالعــه کتــاب (٠/۶٠٢)، ميــزان مصــرف موســيقي (٠/۵٩۵) و ميــزان مصــرف فيلــم و ســريال (٠/۴١٠)‐و متغيـر وابسـته يعنـي ذائقـه فرهنگـي مصـرف و مطالعـه کتـاب ، مثبـت و در سـطح معنـاداري کمتـر از ٠/٠۵ درصـد معنـي داري اسـت .
چانـو گلدتـورپ (٢٠٠٧) نيـز همچـون نتايـج ايـن تحقيـق نشـان داده بودنـد کـه بيـن سـطح تحصيـلات فـرد و ذائقـه فرهنگـي مصـرف و مطالعـه کتـاب رابطـه مثبــت و معنــي داري وجــود دارد يــا اين کــه بــا بــالا رفتــن تحصيــلات افــراد ذائقــه فرهنگــي مطالعـه کتـاب يـا کتابخوانـي افـراد نيـز سـير صعـودي در پيـش ميگيـرد.