Abstract:
ماهیت حقوقی بذل مدت در نکاح موقت چندان هویدا نیست، حال آنکه آثار علمی و عملی متعددی بر آن مترتب میشود. لذا ماهیت بذل مدت، به عنوان عملی حقوقی، مسئلهای است که نیازمند کاویدن تا مرحله پاسخی در خور است. در فقه امامیه و حقوق ایران در عین اتفاق نظر بر عمل حقوقی بودن بذل مدت درباره ماهیتش موضع واحدی وجود ندارد. دیدگاهی، بذل مدت را عقد (هبه، صلح یا صدقه) میداند و دیدگاه دیگری آن را ایقاع (ابراء یا صلح ایقاعی) میپندارد؛ چون در حقیقت، اسقاط حقی است که زوج نسبت به بقیه مدت معین در ازدواج موقت بر زوجه دارد. این پژوهش در سایه توصیف و تحلیل گزارههای فقهی و حقوقی پس از بیان هر یک از دیدگاههای مذکور و بررسی استدلالهای موجود، آنها را بررسی و نقد کرده و در نهایت از اندیشه ابراء (ایقاع) بودن ماهیت بذل مدت، دفاع کرده، و آن را موافق با منطوق نصوص میداند.
The legal nature of granting duration in temporary marriage is not very clear, while it has many scientific and practical effects. Therefore, the nature of granting duration, as a legal act, is an issue that needs to be investigated until reaching a suitable answer. In Imami jurisprudence and Iranian law, while there is a consensus on the legality of granting duration, there is no common opinion about its nature. One point of view considers the granting duration as a contract (gift, compromise, or charity) and another point of view considers it as a unilateral obligation (waiver or unilateral compromise). This is because, in fact, the termination of the time is the right that the husband has over the wife for the rest of the specified period in the temporary marriage. After explaining each of the mentioned points of view and examining the existing arguments, this research studied and criticized them in the light of describing and analyzing jurisprudential and legal propositions. Finally, it defended the idea that the nature of granting duration is termination and considered it to be consistent with the appearance of the texts.