Abstract:
زمینه و هدف: رویارویی و مواجهه مسلمانان با علومجدید که منشا آن در غرب میباشد در دیدگاه اندیشمنداناسلامی اشکال متفاوتی به خود گرفته است. زیرا بعضی از مسلمانان بر این باورند که یکی از راههای ترقی و بالندگی جوامعاسلامی سازگاری با علومجدید میباشد. در این میان رویکرد سیدجمال در مواجهه اسلام با علوم به معنای ساینس حائز اهمیت بوده و نشاندهنده سابقه و پیامد علمخواهی و رونق علمی دوباره مسلمانان میباشد. در این نوشتار با شیوه ی تحقیق، توصیفی - تحلیلی و جمع آوری دادهها واسناد و نمونههای پژوهشی که نوشتههای موجود سیدجمال و مطالب پیرامون ایشان بوده است، تلاش شده تا ابتدا به ابعاد فلسفی و نقدی اجمالی از منظر عقلی و در ادامه فلسفه علم، این رویکرد مورد واکاوی قرار گیرد. نتایج پژوهش نشان میدهد که از نظر سیدجمال علوم غربی پیراسته شده ای که فرهنگ، باور و سلطه بیگانه را همراه خود نداشته باشد، هیچ تضادی با دیناسلام ندارد. همچنین میتوان مواجهه جهاناسلام با علوم جدیده را به در سه عنوان تقسیم کرد: سنتی نگری و علم گریزی، تقلید مظاهر و علوم غربی و سازگاری دین و دانش.
زمینه و هدف: رویارویی و مواجهه مسلمانان با علومجدید که منشا ان در غرب میباشد در دیدگاه اندیشمنداناسلامی اشکال متفاوتی به خود گرفته است. زیرا بعضی از مسلمانان بر این باورند که یکی از راههای ترقی و بالندگی جوامعاسلامی سازگاری با علومجدید میباشد. در این میان رویکرد سیدجمال در مواجهه اسلام با علوم به معنای ساینس حايز اهمیت بوده و نشاندهنده سابقه و پیامد علمخواهی و رونق علمی دوباره مسلمانان میباشد. در این نوشتار با شیوه ی تحقیق، توصیفی - تحلیلی و جمع اوری داده ها واسناد و نمونه های پژوهشی که نوشته های موجود سیدجمال و مطالب پیرامون ایشان بوده است، تلاش شده تا ابتدا به ابعاد فلسفی و نقدی اجمالی از منظر عقلی و در ادامه فلسفه علم، این رویکرد مورد واکاوی قرار گیرد . نتایج پژوهش نشان میدهد که از نظر سیدجمال علوم غربی پیراسته شده ای که فرهنگ، باور و سلطه بیگانه را همراه خود نداشته باشد، هیچ تضادی با دیناسلام ندارد. همچنین می توان مواجهه جهاناسلام با علوم جدیده را به در سه عنوان تقسیم کرد : سنتی نگری و علم گریزی ، تقلید مظاهر و علوم غربی و سازگاری دین و دانش.