Abstract:
آموزشعالی، معرف نوع مهمی از سرمایهگذاری در منابع انسانی است که با فراهم آوردن و ارتقاء بخشیدن دانش، مهارتها و نگرشها به توسعه اقتصادی کمک میکند. آموزش عالی، به طور قطع نه تنها موجب ترویج دانش میشود بلکه با پیشرفتهای تحقیقاتی، تکنولوژیک و علمی، دانش جدید نیز به وجود میآورد. بررسی مختصری از اصلاحات آموزشی در اکثر کشورهای جهان روشنگر این نکته است که یکی از جنبههای مهم این اصلاحات تلاش برای ایجاد پلی بین نظام آموزشی و نظام اقتصادی آن جوامع است. به هرصورت باید اذعان داشت آموزش عالی از جهات مختلفی در تمامی ابعاد توسعه نقش اساسی دارد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی نقش و تاثیر نظام آموزش عالی در تحولات اقتصادی و اجتماعی در عرصه جهانی بپردازیم. روش مطالعه در این مقاله تحلیلی توصیفی بوده و به صورت مطالعه اسنادی با بهره گیری از اصول تحلیل محتوا بوده و با بحث در خصوص موضوعات تغییرات ساختاری در آموزش عالی، سیستم ابداعات ملی و نقش دانشگاه ها در تولید و گسترش آن، نقش محوری دانشگاه ها در تولید و گسترش سرمایه انسانی، تغییر در چشم انداز دانشگاه ها و تحول در شکل و محتوا، و نیز چالش های فراروی آموزش عالی در قرن جدید را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در پایان نیز براساس مطالب عنوان شده در مقاله پیشنهاداتی ارایه گردیده است.
Machine summary:
با این حال همواره این سوال محوری مطرح است که آیا دانشگاه ها در فرایند تغییر و تحول اجتماعی و اقتصادی، توانایی و انعطاف پذیری لازم را برای تطبیق خویش با شرایط بوجود آمده دارند، و در مرحله عالی تر آیا دانشگاه ها توان و امکان برنامه ریزی و ساختن آینده را دارند؟ روند تغییرات ساختاری در آموزش عالی طی چند دهه گذشته ردیف, از, به 1, تعداد دانشجویان (در سال 1960 ، 13 میلیون نفر), افزایش تقاضا برای آموزش عالی ( در سال 1995 ، 82 میلیون نفر ) 2, غلبه دانشجویان پسر, گسترش حضور دانشجویان دختر 3, آموزش ادبیات، علوم انسانی، علوم محض و حرفه های آزاد مثل حقوق و پزشکی , گسترش آموزشهای فنی، حرفه ای و کاربردی مثل علوم ارتباطی، زیست محیطی، تنوع رشته ای، میان رشته ای و فرا رشته ای 4, دانشگاه نخبه پرور, توده ای شدن آموزش عالی 5 , نقش و کارکرد محدود آموزشهای رسمی, تنوع نقش و کارکرد،آموزشهای پاره وقت، کوتاه مدت، آموزش از راه دور 6 , ثبات برنامه های درسی, انعطاف پذیری و فرایندی شدن برنامه های آموزشی و پژوهشی ( فرایندهای فرا رشته ای و میان رشته ای ) 7, دانشگاه دولتی, نقش موسسات غیر دولتی در سرمایه گذاری و تولید آموزش عالی 8, تامین هزینه های دانشگاه توسط دولت, تنوع منابع مالی و خودگردانی دانشگاه ها از طریق ارائه خدمات و تحقیقات به موسسات دولتی و خصوصی 9, برنامه های درسی موضوع محور, محلی و منطقه ای شدن برنامه ریزی درسی و عدم تمرکز آن 10, برنامه ریزی متمرکز و غیر قابل انعطاف آموزشی, فرایندهای آموزشی و پژوهشی مسساله نگر 11, فعالیتهای علمی بسته، محدود و جداگانه, ارتباطات علمی با استفاده از فناوری های ارتباطی جدید و نظام نوین دانش رسانی، مشارکت لحظه به لحظه در شبکه تعاملی پژوهشهای جهانی 12, دانشگاه درونگرا و در خود, دانشگاه برونگرا و پاسخگو به محیط ( ارتباط با صنعت، خدمات، رسانه ها و ...