Abstract:
دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان زمان تحصیل در درس پژوهش و توسعه حرفهای ۳: درس پژوهی و کارورزی ضمن آشنایی با درس پژوهی، اقدام به انجام درس پژوهی میکنند. لذا در این پژوهش تجارب زیسته دانشجومعلمان دبیری دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از پیامدهای درس پژوهی به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی بررسی شد. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیار استفاده شد که با مصاحبه ۱۳ دانشجومعلم دبیری، دادههای اخذشده به اشباع رسید. برای تجزیهوتحلیل دادهها جمعآوریشده، از روش تجزیهوتحلیل کلایزی و از نرمافزار MAXQDA12 بهعنوان ابزار تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها در قالب ۶ مضمون اصلی افزایش ارتباطات، ایجاد فرصت و موقعیت یادگیری، یادگیری از راه تجربه، مهارت های طراحی آموزشی، حل مشکلات فرآیند یاددهی-یادگیری، تغییر در باور و رفتار معلمان ارائه گردید که هرکدام از این مضامین اصلی دارای چندین مضمون فرعی است. بهطورکلی دانشجومعلمان بر این باور بودند که انجام درس پژوهی باعث افزایش صلاحیتهای آنها در ابعاد مختلف شده است؛ بنابراین انجام و اجرای درسپژوهی ضمن توسعه حرفهای معلمان و دانشجومعلمان، سبب تغییر رویکرد آنها نسبت به تدریس آنها شده و موجبات اثربخشی تدریس آنها را فراهم می آورد.
Student-teachers of Farhangian University, while studying "Research and professional development course 3: lesson study and internship", familiarizing themselves with lesson study, they do lesson study. Therefore, in this research, the lived experiences of the student teachers of South Khorasan Farhangian University in the academic year of 2021-2022 were investigated in a qualitative and phenomenological way. According to the nature of the research, the purposeful sampling method of criterion type was used, and the data obtained reached saturation by interviewing 13 student-teachers. To analyze the collected data, Colaizzi analysis method and MAXQDA12 software were used as a data analysis tool. The findings were presented in the form of 6 main themes of increasing communication, creating learning opportunities and situations, learning through experience, educational design skills, solving problems in the teaching-learning process, changing teachers' beliefs and behaviors, and each of these main themes has several sub-themes. In general, the student-teachers believed that lesson study has increased their qualifications in different dimensions. Therefore, carrying out and implementing lesson research while developing the teachers and student teachers has changed their approach towards their teaching and provides the effectiveness of their teaching.
Machine summary:
درسپژوهي که از آن بهعنوان يکي از 1- Hilel & Ramírez-García 2- Wolthuisa, van Veen de Vriesa & Hubersb 3 -Lesson Study روشهاي ارتقاي کيفي معلمان نيز ياد ميشود (داپونته و همکاران ١، ٢٠٢٢)، پژوهشي معلم محور است که بر چرخه يادگيري گروهي، کيفي، مشارکتي (شيپر و همکاران ٢، ٢٠٢٢) تأکيد دارد و همچنين شامل بيان مسئله پژوهشي، طراحي برنامه عملياتي، انجام برنامه، بازانديشي و درنهايت بازنگري يافته استوار است (ابدلا و ردي ٣، ٢٠٢٢؛ سرکارآراني ، ١٣٩٧).
جدول ١: مضامين اصلي و مضامين فرعي استخراجشده از تجارب دانشجومعلمان مضامين اصلي مضامين فرعي شبکه سازي بين معلمان، ايجاد روابط بين معلمان، افزايش تعامل معلمان مدارس مختلف، مشارکت بين معلمان، ايجاد افزايش ارتباطات شـــبکه همکاري قوي ، گفتگوي معلمان با يکديگر، افزايش ارتباط معلم و دانشآموزان، درآمدن معلمان از انزوا، دخالت مديران و کادر اداري مدرسه، افزايش ارتباط با اوليا مشــارکت بيشــتر براي تصــميم گيري ، ايجاد فضــاي باز در مدرســه، مشــارکت گروهي همکاران و کار تيمي ، کنار هم ايجــاد فرصــــت و موقعيــت بودن معلم باتجربه و کم تجربه، کنار هم بودن معلمان يادگيري هم پايه ، درگيري کردن معلمان، باز شــدن درب کلاسهاي به روي يکديگر، پايان جدايي معلمان از يکديگر، زمينه ساز پــيــامــدهــاي شروع فعاليت معلم ، تبديل مدرسه به سازمان يادگيرنده درسپژوهي گره زدن تجارب با مباحث علمي ، تسهيم شدن در تجارب يکديگر، استفاده از تجارب معلمان، افزايش تجربه معلمان، يادگيري از راه تجربه در اختيار قرار دادن تجارب، بهرهم ندي از تجارب يکديگر، هم آموزي و دگر آموزي ، قابليت ايجاد يادگيري از يکديگر، يادگيري مداوم مهارت طرح درس نويســـي ، بهبود کلاس داري و مديريت کلاس، يادگيري روشهاي تدريس نوين ، بهبود مهارتهاي مهارتهاي طراحي آموزشي تدريس ، شــناســايي نقاط قوت و ضــعف تدريس ، افزايش مهارت جستجو و اکتشاف در معلمان حل مشــکلات فرآيند ياددهي - حل مشکلات تدريس ، افزايش توانايي مشاهده دانشآموزان، يادگيري کشــف اســتعداد دانش آموزان، ارتقا کيفيت تدريس ، حل مشـــکلات دانشآموزان، يادگيري عميق تر و راحتتر براي دانشآموز، بررســي کجفهمي هاي تدريس ، پويايي محتواي آموزشي ، تدريس بهتر در آينده بازسازي فکري معلم ، تغيير نگاه معلم به تدريس ، تحول در نگاه معلم نسبت به دانشآموز، قرار گرفتن درس پژوهي در فرآيند تدريس ، فرهنگ سازي مشارکتي در مدرسه، تغيير تغيير در باور و رفتار معلمان روحيه انتقادپذيري و نقادي ، خودشناسي و دگرشناسي ، اصلاح و تغيير در رفتار معلم ، جذاب شدنفضاي مدرسه، افزايش علاقه به مدرسه / شکل ١ .