Abstract:
با وجود چالشهای محتوایی و ساختاری، روشهای تدریس معلمان تاریخ همواره به عنوان یکی از مهمترین مسائل آموزش تاریخ مطرح میباشند ولی با اینحال هنوز راهکاری جامع برای حل این مسئله توسط صاحبنظران این حوزه ارائه نشده است. اگر دانش آموزان در فرآیند تدریس تاریخ دارای نقش مشارکتی و فعال نباشند، آموزش کسلکننده، بیهوده و گیجکننده خواهد بود. این در حالی است که کاریکاتورها به مثابه یک رسانه با توسعه شوخطبعی، تفکر انتقادی، تفکر منطقی و روشنگری تاریخ برای دانش آموزان میتوانند به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای آموزش تاریخ در نظر گرفته شوند. هدف از این پژوهش کیفیت بخشی به تدریس تاریخ و افزایش تعامل و مشارکت دانش آموزان در دروس تاریخ با استفاده از رسانه کاریکاتور میباشد. در نگاشته حاضر، روش توصیفی از نوع کیفی و تحلیلی مورد استفاده قرار گرفته و با استفاده از ابزار فیشبرداری برای جمعآوری دادهها اقدام شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که کاریکاتورها با افزایش همافزایی، افزایش تفکر انتقادی، ایفای نقش ابزار مکمل، افزایش اعتمادبهنفس، افزایش آرامش و اطمینان دانش آموزان، وجه سرگرمی بخشی، افزایش قدرت خلاقیت، افزایش عینیت تاریخ و افزایش دوام یادگیری، میتواند بخشی از چالشهای پیشرو در آموزش تاریخ را مرتفع نمایند. بر این اساس طراحی دورههای تخصصی دانشافزایی برای دانشجویان دبیری تاریخ، اصلاح کتب درسی تاریخ و لزوم طراحی کاریکاتورهای آموزشی-تاریخی پیشنهاد میشود.
Despite the content and structural challenges, the teaching methods of history teachers are always considered as one of the most important issues of history education, however, a comprehensive solution to solve this problem has not yet been provided by experts in this field. If students do not have a participatory and active role in the history teaching process, education will be boring, pointless and confusing. This is despite the fact that cartoons as a medium for developing humor, critical thinking, logical thinking and enlightening history for students can be considered as one of the most significant tools for teaching history. The purpose of this research is to improve the quality of history teaching and increase students' interaction and participation in history lessons using cartoon media. In this paper, a qualitative and analytical descriptive method has been used, and data collection has been done using a fishing tool. The findings of the article show that cartoons can increase synergy, increase critical thinking, play the role of a complementary tool, increase self-confidence, increase students' peace and confidence, provide entertainment, increase creativity, increase the objectivity of history, and increase the durability of learning. Solve some of the upcoming challenges in history education. Based on this, the design of specialized courses for history students, the revision of history textbooks, and the need to design educational-historical cartoons are suggested.
Machine summary:
نقش رسانه آموزشي کاريکاتور در آموزش تاريخ ارسال: ١٤٠٠/٠٩/٠٢ امير کريمي ١، کورش فتحي ٢ ٣ پذيرش: ١١/١٣/ ١٤٠١ سجاد جليليان چکيده: با توجه به اينکه چالشهاي محتوايي، ساختاري و روشهاي تدريس معلمان تاريخ و راهکارهاي حل آنها در کشورمان به عنوان مهم ترين مسائل آموزش تاريخ مطرح هستند، بااينحال هنوز راهکاري جامع براي حل اين مسئله توسط متخصصين اين حوزه ارائه نشده است.
همچنين بر اساس ديگر پژوهشهاي صورت گرفته دانش آموزان از کاريکاتور همراه با متنهاي آموزشي لذت ميبرند زيرا باعث افزايش ميزان خوشنودي و احساس شادي در کلاسها ميشود و توجه دانش آموزان را به موضوع جلب ميکند و در حقيقيت اين روش يک راهبرد مؤثر براي يادگيري مفاهيم علمي دانسته ميشود (العرائمي، ٢٠١٨؛ رول و اوج ، 1 -Syamsuri and Mushin 2- Kılınç 3 -Rule 4- Auge 5 -Sallis 6- Keogh 7- Naylor ٨- Andre 9- inec ٢٠٠٥؛ ويت کمپ ١ و برنت ٢، ٢٠٠٨).
نستير٩ (٢٠٢١) در پژوهشي ديگر با هدف تعيين تأثير کاريکاتور بر توانايي 1 -Weitkamp 2- Burnet 3 -Kılınç 4 -Syamsuri 5- Mushin 6- Çelikler 7- LUBIS 8- KWL 9- Natsir نوشتن متن حکايات بر روي دانش آموزان پايه دهم سال تحصيلي ٢٠١٩/٢٠١٨ دبيرستان خصوصي بينجي ١ در جاوه نتيجه گرفت که نوشتن متن حکايت با استفاده از رسانه کاريکاتور تأثير مثبتي بر توانايي دانش آموزان براي نوشتن متن حکايت دارد.