Abstract:
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی استراتژیک توسعه شایستگیهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی بود.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی دانشگاه علمی کاربردی استان گیلان در سال تحصیلی 400-1399 بودند که تعداد 17 نفر بر اساس روش اشباع نظری و به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته بود که برای اعتبار یافتهها از استراتژی بازبینی مجدد توسط خود محقق و روایی صوری (اساتید دانشگاهی) و برای پایایی از ضریب توافق کدگذاری دو کدگذار استفاده شد که 89/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز کدگذاری به شیوه تحلیل مضمون در نرمافزار MAXQDA19 استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که برای الگوی استراتژیک توسعه شایستگیهای کارآفرینی دانشجویان 115 مضمون پایه، 12مضمون محوری و 3 مضمون انتخابی شناسایی شد؛ بهطوری که مضامین انتخابی شامل استراتژی اشتیاق (سرمایه ریسکپذیر، نوآوری و رشد بالا)، توانایی (رقابت، جذب فناوری، سرمایه انسانی و فرصتهای نوپا) و استراتژی گرایش (درک فرصت، ریسکپذیری، پشتیبانی فرهنگی، شبکهسازی و مهارت) بودند.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان گفت برنامهریزان نظام دانشگاهی از یکسو برای افزایش و توسعه شایستگیهای کارآفرینانه دانشجویان باید به انگیزش و تشویق و رفع موانع مالی و ساختاری بپردازنند و از سوی دیگر، باید بر روی توانمندسازی کارآفرینان و زمینههای فرهنگی و اجتماعی کارآفرینی تمرکز کنند.
Purpose: The main purpose of this research was to design a strategic model for the development of entrepreneurship competencies of students of the University of Applied Sciences. Methodology: The present study was applied in terms of the purpose and qualitative in terms of the research method employed. The research population included the academic experts of Gilan University of Applied Sciences in the academic year of 2020-21, 17 of whom were selected based on the theoretical saturation method and purposefully. The research tool was a semi-structured interview, which was used to validate the findings from the re-review strategy by the researcher and formal validity (university professors) and for reliability, the coding agreement coefficient of two coders was used, which was 0.89. For data analysis, coding using thematic analysis method was used in MAXQDA19 software. Findings: The findings showed that 115 initial themes, 12 central themes and 3 optional themes were identified for the strategic model of developing students' entrepreneurial competencies; So that the chosen themes included passion strategy (venture capital, innovation and high growth), ability (competition, technology absorption, human capital and new opportunities) and orientation strategy (opportunity understanding, risk-taking, cultural support, networking and skill). Conclusion: According to the results, it can be said that the planners of the university system, on the one hand, should motivate and encourage and remove financial and structural obstacles to increase and develop the entrepreneurial skills of students, and on the other hand, they should focus on empowering entrepreneurs and the cultural and social contexts of entrepreneurship
Machine summary:
طراحي الگوي استراتژيک توسعه بحث و نتيجه گيري: با توجه به نتايج ميتوان گفت برنامه ريزان نظام دانشگاهي از يک سو براي افزايش و توسعه شايستگي هاي کارآفرينانه دانشجويان شايستگيهاي کارآفرينانه دانشجويان بايد به انگيزش و تشويق و رفع موانع مالي و ساختاري بپردازنند و از سوي ديگر، بايد دانشگاه جامع علمي کاربردي استان بر روي توانمندسازي کارآفرينان و زمينه هاي فرهنگي و اجتماعي کارآفريني تمرکز کنند.
(٢٠١٤) Rowley &Mitchelmore در پژوهشي نتيجه گرفتند شايستگيهاي مهم کارآفرينانه به ترتيب درجه اهميت عبارتند از: ١- اشتياق براي رسيدن به موفقيت ؛ ٢- داشتن انگيزه ، ٣- داشتن پشت کار، ٤- داشتن علاقه زياد به 1 1 Entrepreneurial competencies کار، ٥- مهارت هاي بين فردي، ٦- مهارت هاي ارتباط کلامي، ٧- توانايي تشخيص فرصت ، ٨- اعتماد به نفس ، ٩- مديريت مشتريان ، و ١٠- مديريت بر خود.