Abstract:
هدف: مدارس ایمن میتوانند با ایجاد فضای امن و شناخت مناسب دانشآموزان و نیازهای روانشناختی آنها، فرآیند اجتماعی شدن و جامعهپذیری آنها را تسهیل کنند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای روانشناختی مدارس ایمن انجام شد.
روششناسی: مطالعة حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، کیفی بود. جامعة پژوهش اسناد و متون چاپی موجود در پایگاههای اطلاعات علمی مرتبط با موضوع شاخصهای روانشناختی مدارس ایمن بین سالهای 2020-2000 میلادی بودند، که 18 مطالعه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها، به روش فیشبرداری گردآوری شدند و با استفاده از روش تحلیل مضمون در نرمافزار MAXQDA نسخة 12 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: یافته ها نشان داد که برای مدارس ایمن، 298 کد باز و 36 کد محوری در قالب 7 کد انتخابی شناسایی شد. که شاملِ برنامهریزی و آموزش برای مواجهه در موقعیت بحرانی و اضطراری (4 کد محوری)، ایجاد تعادل بین امنیت فیزیکی و روانشناختی (6 کد محوری)، ایجاد همکاری درونسازمانی و برونسازمانی (3 کد محوری)، ارائة خدمات روانشناختی کافی و مناسب (8 کد محوری)، بهبود دسترسی به حمایتهای بهداشت روانی مبتنی بر مدرسه (5 کد محوری)، خدمات پیشگیری و مداخلات زودهنگام (4 کد محوری) و توانمندسازی معلمان و کادر مدرسه (6 کد محوری) بودند و در نهایت الگوی شاخصهای روانشناختی مدارس ایمن طراحی شد.
بحث و نتیجهگیری: براساس کدهای شناسایی شده، میتوان ایمنی روانشناختی مدارس را مورد ارزیابی قرار داد و بعد از برگزاری نشستها و هماندیشیهای کارشناسانه میزان تحقق این شاخصها را در مدارس بررسی و مدنظر قرار داد
Purpose: Safe schools can facilitate the process of socialization and sociability by creating a safe environment and appropriate recognition of students and their psychological needs, so the present study was conducted to identify the psychological indicators of safe schools. Methodology: The present study was applied in terms of purpose and qualitative in terms of implementation method. The research corpus consisted of documents and printed texts in scientific databases related to the subject of psychological indicators of safe schools between 2000 and 2020. From among the documents and considering the criteria, 18 studies were selected as the sample using purposive sampling method. Data were collected by phishing method and analyzed using content analysis method in MAXQDA software version 12. Findings: In relation to the psychological safety of safe schools, 298 open codes and 36 pivotal codes were identified in the form of 7 selected codes, which include, planning and training for dealing with critical and emergency situations (4 pivotal codes), creating a balance between physical and psychological security (6 central codes), establishing internal and external cooperation (3 central codes), providing adequate and appropriate psychological services with 8 central codes, improving access to school-based mental health support (5 central codes), prevention services and early interventions (4 central codes) and empowerment of teachers and school staff (6 central codes). Finally, the model of psychological indicators of safe schools was designed. Conclusion: Based on the identified codes, the psychological safety of schools can be evaluated and after holding meetings and expert discussions, the extent of realization of these indicators in schools can be considered
Machine summary:
که شامل برنامه ريزي و آموزش براي مواجهه در موقعيت بحراني و اضطراري (٤ کد محوري)، ايجاد تعادل بين امنيت فيزيکي و روانشناختي (٦ کد محوري)، ايجاد همکاري درون سازماني و برون سازماني (٣ کد محوري)، ارائۀ خدمات روانشناختي کافي استناد مقاله : و مناسب (٨ کد محوري)، بهبود دسترسي به حمايت هاي بهداشت رواني مبتني بر مدرسه (٥ کد محوري)، خدمات لطفي عظيمي ا، ابراهيمي قوام ص ، جعفري پيشگيري و مداخلات زودهنگام (٤ کد محوري) و توانمندسازي معلمان و کادر مدرسه (٦ کد محوري) بودند و در نهايت ن .
و حصول اطمينان از ايمني و امنيت رواني مدرسه با تعدادي از مزايا از جمله کاهش قرباني شدن دانش آموزان ، قرباني شدن معلمان (٢٠٠٥ ,Gottfredson &Gottfredson, Gottfredson, Payne, ) و بدرفتاري دانش آموزان (٢٠٠٣ ,Stewart) همراه است ، اما براي دست يافتن به اين مهم و بهره مندي از اين پيامدها ابتدا بايد بدانيم براي داشتن مدارسي ايمن از نظر روانشناختي چه مواردي بايد اجرا شود، بنابراين ، لذا اين پژوهش به دنبال شناسايي که شاخص هاي مناسب روان شناختي مدارس ايمن است .
شبکۀ مضامين شاخص هاي روان شناختي مدارس ايمن بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر شناسايي شاخص هاي روان شناختي مدارس ايمن بود که با استفاده از روش تحليل مضمون انجام شد و در نهايت ٢٩٨ کد باز و ٣٦ کد محوري در قالب ٧ کد انتخابي شناسايي شد که شامل ١- برنامه ريزي و آموزش براي مواجهه در موقعيت بحراني و اضطراري؛ ٢- ايجاد تعادل بين امنيت فيزيکي و روانشناختي؛ ٣- ايجاد همکاري درون سازماني و برون سازماني؛ ٤- ارائۀ خدمات روانشناختي کافي و مناسب ؛ ٥- بهبود دسترسي به حمايت هاي بهداشت رواني مبتني بر مدرسه ؛ ٦- خدمات پيشگيري و مداخلات زودهنگام ؛ ٧- توانمندسازي معلمان و کادر مدرسه بودند.