Abstract:
هدف: این مطالعه با هدف بررسی رابطه استفاده از شبکههای مجازی با سلامت روان و انزوا طلبی در بین دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران انجام شد. روش: این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی و همبستگی بود. جامعه آماری مورد مطالعه، شامل دانش آموزان دختر مدارس متوسطه منطقه 1 تهران در سال تحصیلی 95-96 بوده و برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده از شبکههای مجازی و پرسشنامههای سلامت عمومی گلدبرگ (1976) و انزواطلبی اجتماعی وودورث (1920)، استفاده شده، که روایی آنها از طریق روایی صوری بررسی شد و پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب (86/0)، (88/0) و (90/0) محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه تحلیل دادهها، از آزمون همبستگی پیرسون از طریق نرم افزار "21 SPSS" استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین استفاده از شبکههای مجازی با انزواطلبی و هر چهار مولفه سلامت روانی (علایم جسمانی، اختلال خواب و اضطراب، کارکرد اجتماعی و افسردگی) در دانش آموزان دختر رابطه معنادار وجود دارد (0. 01˂p )؛ همچنین این رابطه برای استفاده از شبکههای مجازی و علایم جسمانی در سطح 5 درصد (0. 05˂p )، و برای سه متغیر دیگر در سطح 1 درصد معنادار بود (0. 01˂p ). نتیجهگیری: از آنجایی که استفاده از شبکههای مجازی در سلامت روانی و منزوی شدن دانش آموزان موثر است، میتوان در جهت شناسایی دانش آموزان دارای مشکل در این زمینه، به آموزشهای مرتبط به این حوزه در راستای افزایش سلامت روانی و جلوگیر از انزوا طلبی آنها اقدام کرد.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between the use of virtual networks with mental health and isolation among high school girl students in Tehran. Methodology: This research is descriptive-survey and correlation research. The statistical population of the study included high school female students in District 1 of Tehran in the academic year of 1995-96 and a multistage cluster sampling method was used for selecting the sample. Data were collected using a researcher-made questionnaire using virtual networks, and questionnaires (Goldberg's General Health, GHQ-28) and (Social Justice deductibility), whose validity was verified through face validity, and their reliability through coefficient Cronbach's alpha was calculated (0.86), (0.88) and (0.90), respectively. To analyze the data, Pearson correlation test was used through "SPSS 21" software. Findings: The findings showed that there is a significant relationship between the use of virtual networks with isolation and all four components of mental health (physical symptoms, sleep disturbance, anxiety, social function and depression) in female students (pconclusion: Based on these results, it can be said that since the use of virtual networks is effective in mental health and isolation of students, it can be used to identify students with problems in this field, to train related to this field in order to increase Mental health and prevent their isolation.
Machine summary:
يافته ها: يافته ها نشان داد که بين استفاده از شبکه هاي مجازي با انزواطلبي و هر چهار مؤلفه سلامت رواني (علايم جسماني، اختلال خواب و اضطراب ، کارکرد اجتماعي و افسردگي) در دانش آموزان دختر رابطه معنادار وجود دارد (٠٠١˂p)؛ همچنين اين رابطه براي استفاده از شبکه هاي مجازي و علايم جسماني در سطح ٥ درصد (٠٠٥˂p)، و براي سه متغير ديگر در سطح ١ درصد معنادار بود .
حال با توجه به پژوهش هاي گذشته و يافته هاي گاه متناقض و نيز گسترش و فراگيرشدن استفاده از اينترنت و شبکه هاي مجازي در جامعه و با عنايت به اين که دانش آموزان با ورود به دانشگاه با تکنولوژي آشنا شده و شانس بيشتري براي استفاده از اينترنت دارند، و در صورت استفاده افراطي از اينترنت ، احتمال ابتلاء به اعتياد اينترنتي در آن ها افزايش مي يابد و پيامدهايي که اعتياد به اينترنت براي افراد دارد و مي تواند به عنوان يک آسيب بسيار جدي مطرح باشد، لازم است اين مسئله از زواياي مختلف ديگري هم چون حوزه هاي سلامت ، بهداشت رواني و آسيب شناسي خانواده مورد بررسي قرار گيرد، تا در صورت لزوم در خصوص پيشگيري يا درمان اختلالات و مشکلات به تبع اين امر اقدامات اساسي صورت گيرد.
مشاهده ميشود، سطح معني داري بدست آمده نشان مي دهد که در سطح ١ درصد بين ميزان استفاده از شبکه هاي مجازي و نمره کل سلامت روان ميان دانش آموزان دختر رابطه معني داري وجود دارد.