Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی، کمالگرایی دانشآموزان و اهمالکاری تحصیلی بود. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری آن را تمامی دانش آموزان پسر سال ششم دوره ابتدایی ناحیه یک رشت (2218 نفر) در سال تحصیلی 1396-1397تشکیل دادند. از بین جامعه آماری، بر اساس جدول کرجسی و مورگان 240 نفر با استفاده از نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه کمالگرایی چند بعدی هویت و فلت (1991)، پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ (1996) و پرسشنامه سولومون و راث بلوم (1984) بود. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره با استفاده از نرم افزارspss21 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین مولفههای کمالگرایی (خویشتنمدار و کمالگرایی کل) با اهمالکاری رابطه وجود داشت (0/01>p ). همچنین بین هوش هیجانی با اهمالکاری رابطه وجود نداشت (0/01). نتیجهگیری: با افزایش کمالگرایی در دانشآموزان، اهمالکاری آنها افزایش مییابد. از اینرو لازم است که هوش هیجانی به عنوان یک مهارت در واحدهای درسی آنان گنجانده شود.
Purpose: The purpose of the present study was to investigate the relationship between emotional intelligence, student perfectionism and academic procrastination.Methodology: This study was descriptive-correlational. The statistical population consisted of all male students of elementary school of Rasht region (2218 students) in the academic year 1396-1396. From the statistical population, according to Krejcie and Morgan table, 240 people were selected using cluster sampling. The research tools were Multidimensional Perfectionism Identity and Felt Questionnaire (1991), Shearing Emotional Intelligence Questionnaire (1996) and Solomon & Ruth Bloom Questionnaire (1984). Data were analyzed using Pearson correlation and multivariate regression using spss21 software.Findings: The results showed that there was a relationship between perfectionism (self-restraint and total perfectionism) with procrastination (p Conclusion: With increasing perfectionism in students, their procrastination increases. Therefore, it is necessary to incorporate emotional intelligence as a skill in their courses.
Machine summary:
يافته ها: نتايج نشان داد که بين مولفه هاي کمال گرايي (خويشتن مدار و کمال گرايي کل ) با اهمال کاري رابطه وجود داشت (٠٠١ کليدواژه ها: کمال گرايي، هوش هيجاني، اهمال کاري، دانش آموزان .
طي پژوهش هاي متعدد، پيامدها و نيز دلايل متعددي براي اهمال کاري ذکر شده است : از جمله اين پيامدهاي زيانبار، ميتوان به گرفتن نمره هاي پايين کلاسي، انصراف از تحصيل (استيل ،٢٠٠٨١) استرس و نگراني (ويليامز١٣و همکاران ، ٢٠٠٨)، اعتماد به نفس پايين (استيل ، ٢٠٠٧)، پيشرفت کم (فراري و پايچيل ، ٢٠٠٨: ١٨٧)، ايجاد حالات خجالت و عقده حقارت (حسين و سلطان ، ٢٠١٠) اشاره کرد.
به گفته فلت و همکاران (١٩٩٥، به نقل از الکساندر و همکاران ، ٢٠٠٧) يکي از مهم ترين ابعاد هوش هيجاني توانايي مقابله با استرس ميباشد، اين بعد از هوش هيجاني از همبستگي بالايي با اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان دارد.
فرضيه اصلي: بين هوش هيجاني، کمال گرايي دانش آموزان و اهمال کاري تحصيلي رابطه وجود دارد.
فرضيه فرعي اول : بين هوش هيجاني دانش - آموزان و اهمال کاري تحصيلي رابطه وجود دارد.
فرضيه فرعي دوم : بين کمال گرايي دانش آموزان و اهمال کاري تحصيلي رابطه وجود دارد.
Relationship among perfectionism, academic procrastination and life satisfaction of university students.
An Investigation of Academic Procrastination, Locus of Control, and Emotional Intelligence, Educational sciences: Theory & Practice, 624-632.
Academic Self-efficacy, Emotional Intelligence, GPA and Academic Procrastination in Higher Education, Eurasian Journal of Social Sciences, 2(1): 1-10.
Analysis of procrastination among university students, procedia Social and Behavior Sciences, 5: 1897-1904.