Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر حالات روانشناختی بر وفاداری کارکنان در آموزشوپرورش انجام شد.روششناسی: پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش آمیخته (کیفی وکمی) بود. جامعه پژوهش در بخشکیفی خبرگان تعلیم وتربیت و اساتید روانشناختی بودندکه براساس اصل اشباع نظری به تعداد۲۰نفر انتخاب و باروش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی مصاحبه شدند. تمام مصاحبهها به شیوه تحلیل مضمون کدگذاری و با نرمافزار Maxqude تحلیل شد. در بخش کمی جامعه آماری شامل کارکنان ستادی، دبیران و مدیران منتخب آموزشوپرورش استانقزوین در پائیز ۱۳۹۹بهتعداد ۱۲۰۰نفر و براساس فرمولکوکران ۲۹۲ نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شد. روایی پرسشنامه بااستفاده از روایی صوری و محتوایی تایید شد. پایایی پرسشنامه با آزمون کرونباخ مقدار ۹۲/۰حاصل شد. تجزیهوتحلیل دادهها با تحلیل عاملی استنباطی و با نرمافزار MICMAC انجام شد. درنهایت برای اعتبارسنجی معادلات ساختاری و برازش مدل از روش حداقل مربعاتجزئی و نرمافزار PLS استفاده شد.یافتهها: نتایج بخش کیفی نشان داد ۶۴ شاخص و ۲۶مولفه در قالب ۷بُعد وجودداشت که شامل : بُعدشخصی با مولفههای(خودکارآمدی، تابآوری، عزتنفس، رفتارفرانقشی)، بُعد شرایطشغلی با مولفههای(حمایتسرپرستان، استقلالوآزادیعمل، توسعهحرفهای، تناسبشغل- فرد)، بُعدشرایطسازمانی بامولفههای(اعتمادسازمانی، فرصترشدویادگیری، پاداشوقدردانی، هویتواستراتژیهایسازمانی)، متغیر تعدیلگر حالاتروانشناختی با مولفههای (امنیتشغلی، تعاملسازمانی، وجوهشخصیتی، هنجارهای اجتماعی)، بُعدنتایج فردی با مولفههای(شورواشتیاق، جذبدرکار، سطح مهارت)، بُعدنتایجشغلی شامل مولفههای(رضایتشغلی، تعهدبهکار، توانمندسازی) و بُعد نتایج سازمانی شامل مولفههای(بهرهوریمطلوب، بهبودکیفیت، شایستهسالاریدرسازمان، تکریمورضایت اربابرجوع) استخراج شده دارای اثر مثبت بر وفاداری کارکنان آموزشو پرورش بودند. نتایج بخشکمی نشان داد مدل برازش(۳۹/۰= GOF) مناسبی داشت و مجموعه متغیرهای الگو توانستند به میزان ۷۶/۰واریانس وفاداری را پشبینی کنند.بحث و نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش در الگوی ارائه شده میتوان نتیجه گرفت حالات روانشناختی یکی از مهمترین و حیاتیترین عوامل در پرورش وفاداری کارکنان آموزشوپرورش بود. این نتایج میتواند زمینه بازنگری و ایجاد تغییرات اساسی در قوانین سازمانی را فراهم آورد.
Purpose: In human capital management, the term employee loyalty is used as a key to motivate and maintain employees with higher productivity and has a significant effect on well-being, attachment and job satisfaction, employee effectiveness and organizational performance. Enthusiastic employees completely integrate with the organization and consider the organization as their identity, consider the organization's failure and success as their own failure and success, and strengthen each other in difficult and critical times, cover the organization's weak points, and in They take the path of doing impossible things.This study aimed to investigate the effect of psychological states on loyalty in the educational organization employees.Methodology: The research was applied in terms of purpose and mixed in terms of method (qualitative and quantitative). The research population in the qualitative section were education experts and psychology professors who based on the principle of theoretical saturation, 20 people were selected and interviewed by purposeful sampling and snowball. All interviews were coded by content analysis method and were analyzed by Maxqude software. In a small part of the statistical population, including staff, teachers and selected managers of education in Qazvin province in the fall of 2020 with a number of 1200 people and based on Cochran's formula 292 people were selected as a statistical sample. The validity of the questionnaire was confirmed using face and content validity. The reliability of the questionnaire was 0.92 with Cronbach's test. Data analysis was performed by inferential factor analysis with MICMAC software. Finally, Minimum Partial- Squares method and PLS software were used to validate the structural equations and model fit.Findings: he results of the qualitative section showed that there were 64 indicators and 26 components in the form of 7 dimensions, which include: personal dimension with components (self-efficacy, resilience, self-esteem, role-playing behavior), working conditions dimension with components (supervisor support, Independence and freedom of action, professional development, job-person fit), organizational-organizational dimension with components (organizational trust, learning opportunities, reward and appreciation, identity, organizational strategies), moderating variables with Psychological components (job security, organizational interaction, personality traits, social norms), individual outcomes with components (passion, job attraction, skill level), job components (outcomes including, Job satisfaction, commitment to work, empowerment) and the dimension of organizational results including: (productivity, desirability, quality improvement, meritocracy in the organization, respect and client satisfaction) extracted have a positive effect on the loyalty of education staff. The results of a small part showed that the model had a good fit (GOF = 0.39) and the set of pattern variables could predict the loyalty variance of 0.76.Conclusion: According to the research findings in the proposed pattern, it could be concluded that psychological states are one of the most important and vital factors in developing loyalty among educational organization employees. These results can provide a basis for reviewing and making fundamental changes in organizational rules.
Machine summary:
يافته ها: نتايج بخش کيفي نشان داد ٦٤ شاخص و ٢٦مولفه در قالب ٧بعد وجودداشت که شامل : بعدشخصي با مولفه هاي(خودکارآمدي، تاب - آوري، عزت نفس ، رفتارفرانقشي)، بعد شرايط شغلي با مولفه هاي(حمايت سرپرستان ، استقلال وآزاديعمل ، توسعه حرفه اي، تناسب شغل - فرد)، بعدشرايط سازماني بامولفه هاي(اعتمادسازماني، فرصت رشدويادگيري، پاداش وقدرداني، هويت واستراتژيهايسازماني)، متغير تعديل گر حالات روان - شناختي با مولفه هاي (امنيت شغلي، تعامل سازماني، وجوه شخصيتي، هنجارهاي اجتماعي)، بعدنتايج فردي با مولفه هاي(شورواشتياق ، جذب درکار، سطح مهارت )، بعدنتايج شغلي شامل مولفه هاي(رضايت شغلي، تعهدبه کار، توانمندسازي) و بعد نتايج سازماني شامل مولفه هاي(بهره وريمطلوب ، بهبودکيفيت ، شايسته سالاريدرسازمان ، تکريم ورضايت ارباب رجوع ) استخراج شده داراي اثر مثبت بر وفاداري کارکنان آموزش و پرورش بودند.
تحليل عاملي الگوي پرورش وفاداري کارکنان بعد مولفه هاي تحليل عاملي وفاداري کارکنان آماره درجه آزادي معناداري ميانگين بار T عاملي خودکارآمدي 0/69 5/4 0/004 290 9/389 تاب آوري 0/62 4/4 0/001 290 9/979 عزت نفس 0/56 6/8 0/002 290 5/178 رفتارفرانقش 0/85 6/5 0/001 290 12/215 حمايت سرپرستان ٢/٠١٧ ٢٩٠ ٠/٠٠٢ ٥/٢ ٠/٤٥ استقلال وآزادي عمل ٣/٢٨٣ ٢٩٠ ٠/٠٠٣ ٤/٦ ٠/٩٥ توسعه حرفه اي 0/56 5/8 0/002 290 9/569 تناسب شغل - فرد ٥/٢٩٢ ٢٩٠ ٠/٠٠١ ٦/٣ ٠/٩٨ اعتمادسازماني 0/9 4/4 0/002 290 2/112 فرصت رشد ويادگيري ٣/٢١٥ ٢٩٠ ٠/٠٠١ ٦/٩ ٠/٦٨ ارائه خدمات سازماني ٢/٠٩٢ ٢٩٠ ٠/٠٠٢ ٥/٤ ٠/٧٤ هويت واستراتژيهاي سازماني ١٢/٩٢٦ ٢٩٠ ٠/٠٠٢ ٧/٥ ٠/٨٣ وجوه شخصيتي 0/66 4/8 0/003 290 5/387 هنجارهاي اجتماعي ٣/٤٦٢ ٢٩٠ ٠/٠٠١ ٦/٩ ٠/٧٥ امنيت شغلي 0/98 6/8 0/002 290 4/734 تعامل سازماني 0/57 4/9 0/001 290 6/564 شور واشتياق 0/54 6/3 0/004 290 3/283 جذب درکار 0/53 5/4 0/001 290 2/438 سطح مهارت 0/82 4/8 0/002 290 12/642 رضايت شغلي 0/84 6/8 0/001 290 12/043 تعهد به کار 0/86 5/3 0/003 290 14/628 توانمند سازي 0/52 4/8 0/002 290 11/565 بهره وري مطلوب ٥/٦٥٧ ٢٩٠ ٠/٠٠٢ ٦/٨ ٠/٦٨ شايسته سالاري درسازمان ٦/٨٢٨ ٢٩٠ ٠/٠٠٣ ٦/٥ ٠/٤٦ بهبود کيفيت 0/86 5/3 0/002 290 13/386 تکريم و رضايت ارباب رجوع ١٢/٢٨٣ ٢٩٠ ٠/٠٠٢ ٤/٩ ٠/٨٦ نتايج جدول ٤ نشان داد مقدار بارعاملي در تمامي موارد از ٠/٣ بزرگتر است بنابراين گويه ها نقش مهمي در تبيين هريک از عوامل دارند.