Abstract:
زمینه و هدف: ارتقای مهارتهای مدیران در سازمانها، درواقع یکی از راههای اصولی برای جهت بخشیدن به تحقق اهداف سازمان است. بهرهمند بودن سازمانهایی چون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از مدیران لایق و کارآمد میتواند ضامن امنیّت مردم جامعه باشد. از اینرو پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی الگوی ارتقای مهارتهای مدیران مجتمعهای آموزشی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران انجام شد.روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، کمّی از نوع پیمایشی است. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ محققساخته بود. جامعۀ آماری پژوهش، کارکنان مجتمعهای مراکز آموزشی ناجا به تعداد 214 نفر بودند که به روش تصادفی طبقهای متناسب با حجم و با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 176 نفر انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها نیز از آزمونهای معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار «ایموس» استفاده شد.یافتهها: در تحلیل یافتهها، مهارتهای اجتماعی، مهارتهای عمومی، مهارت روانشناختی، خودشناسی، مهارت توانمندسازی کارکنان، مهارتهای محیطی مدیران دارای مقدار معنیداری است. رتبهبندی مهارتها نشان داد؛ مهارت توانمندسازی کارکنان در رتبۀ اول و مهارت روانشناختی در رتبۀ آخر قرار دارد.نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مسئولین امر به منظور ارتقای مهارتهای مدیران مجتمعهای آموزشی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران لازم است نسبت به اجرایی نمودن راهکارهای شناسایی شده در این پژوهش اهتمام بیشتری داشته باشند.
Background and Aim: Improving the skills of managers in organizations is actually one of the principled ways to guide the achievement of organizational goals. Benefiting from qualified and efficient managers can guarantee the security of the people of the society. Therefore, the present study was conducted with the aim of validating the model of improving the skills of managers of police training complexes in the Islamic Republic of Iran.Method: The present study is applied in terms of purpose, and quantitative in terms of approach. The research tool was a researcher-made questionnaire. The statistical population of the study was 214 employees of NAJA training centers who were selected by stratified random sampling method using Cochran's formula. Structural equation tests were used to analyze the data using Emus software.Results: In the analysis of findings, social skills, general skills, psychological skills, self-knowledge, employee empowerment skills, environmental skills of managers had significant values. Skills ranking showed; Employee empowerment skills are in the first place and psychological skills are in the last place.Conclusion: According to the findings of the study, it can be concluded that in order to improve the skills of managers of educational complexes of the police force of the Islamic Republic of Iran, the authorities need to pay more attention to implementing the strategies identified in this study.
Machine summary:
نتيجه گيري: با توجه به يافته هاي پژوهش ميتوان نتيجه گرفت که مسـئولين امـر بـه منظـور ارتقـاي مهـارت هـاي مديران مجتمع هاي آموزشي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران لازم است نسبت به اجرايي نمودن راهکارهـاي شناسايي شده در اين پژوهش اهتمام بيشتري داشته باشند.
الگـوي ارتقـاي مهـارت هـاي مـديران مجتمع هاي آموزشي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران ، ١٦ (٣)، صص ٢٩- ٩ DOI: http://dx.
در مجتمع هاي آموزشي ناجا، سالانه دوره هاي آموزشي متنـوعي بـراي توسـعۀ مـديران سازمان ازجمله منابع انساني، انتقال دانش و مهارت ها برگزار مي شود، امـا مسـئله اي کـه وجود دارد اين است که با توجه به اينکه مديران مجتمع هاي آموزشي به صورت دائم در محل شغل خود باقي نمي مانند؛ بنابراين برنامۀ بلندمدتي برايشان در نظر گرفته نمـي شـود و مهارت هاي آن ها در بسياري از شواهد، نيازسنجي نمي شود.
بعد سازماني شـامل مقولـه هـاي توسـعه منـابع انساني، توانمندسازي کارکنان مي باشد همچنين بعد محيطي شامل مقوله هاي محيط خرد و کلان است که در جدول (٢) نشان داده شده است .
براي اولويت بندي ابعـاد و مؤلفـه هـاي الگـوي ارتقـاي مهارت مديران مجتمع هاي آموزشي حوزة مرکزي ناجا از نتايج تحليل عاملي مرتبـه دوم استفاده شده است کـه در جـدول (٢) نشـان داده شـده اسـت .
Developing a framework for communication management competencies.