Abstract:
اندیشههای اخلاقی در غرب، بیشتر آرمانگرایانه بوده است. اما با ظهور نیهیلیسم، این رویکرد تغییر کرد و تهی شدن ارزشها، آنگونه که نیچه مطرح میکند، آشکار گردید. انسانی که همواره در سایهی ارزشهای امر قدسی زندگی کرده، ناگهان خویشتن را در بیاساس بودن ارزشها مییابد. چنین انسانی دیگر نه میتواند زندگیاش را با مُثل افلاطونی معنی بخشد و نه با آرمانهای اخلاقی مسیحیت. این بیمعنایی زندگی، در نقد نیچه به متافیزیک، دین و اخلاق مسیحی، بیش از پیش نمایان میشود. نیچه هم به عقلگرایی افراطی در متافیزیک یونانی میتازد و آن را سرکوبگر احساسات آدمی میداند، و هم، دین را به خاطر ترویج آنچه او اخلاق بردگی مینامد، نقد میکند. این امر منجر به بیاعتمادی انسان مدرن نسبت به اخلاق الهیاتی شده و در نهایت، انسان به جای خدا، خود، ارزشگذار زندگیاش میشود. پیامدهای این نیهیلیسم را از جنبههای مختلف میتوان بررسی نمود. البته نگاه نیچه به اخلاق دینی، مبتنی بر آموزههای مسیحیت بوده اما برخی، نتایج نقد او را به هر گونه اخلاق مبتنی بر دین، تعمیم دادهاند. اندک تأملی در آموزههای اخلاق توحیدی اصیل، نشان خواهد داد که انتقادات نیچه به اخلاق مسیحی، نمیتواند اساس اخلاق دینی را که بر معنیبخشی حیات آدمی تأکید میورزد، هدف گیرد.
Moral thoughts in the west, has been essentially idealistic. But by appearance of the nihilism, this approach changed and values has been emptied essentially according to Nietzsche' explanation. The human that always has been lived under the shadow of moral values, suddenly find himself in the unfounded moral values. This human cannot have a meaningful live under the shadow of Platonic Forms, and also under the shadow of Christian moral values. This meaningless for the moral values shows itself in the Nietzsche' critic of metaphysics, religion and moral Christianity. Nietzsche critics both radical rationalism in the Greek metaphysic and considers it as a repressive of human feelings, and also critics religion because in his view, religions promote what he named in "slavery morality". This raised a distrust in modern human about religion and theological morality and so it is human himself that determine the moral values not God. This nihilism may have many different consequences. It should be noticed that the Nietzsche' critic of religion and theology is based on Christian religious principles but some researchers generalized his critics to the other theistic religions. In this article we will show that on the basis of Islamic theistic principles, Nietzsche' critics cannot involved in the religion as a whole.