Abstract:
دانشگاه فرهنگیان یکی از مراکز اصلی تربیت معلم در ایران است. کیفیت تربیت معلم در این دانشگاه به کیفیت عناصر و زیرساختهای اساسی آن بستگی دارد. بررسی وضعیت آموزشی و کارکردی دانشگاه فرهنگیان یکی از موضوعات مهم در زمینه کمک به بهبود فرایندهای اساسی تدریس و یادگیری در این دانشگاه است. هدف اصلی این پژوهش، واکاوی وضعیت دانشگاه فرهنگیان بر حسب تجارب زیسته فارغالتحصیلان است. مشارکتکنندگان این پژوهش شامل 20 نفر از فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان شهر سبزوار هستند. روش این پژوهش روش کیفی نظریه زمینهای است. نمونههای پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمه سازمانیافته استفاده شد. یافتهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری استراوس و کوربین تحلیل گردید. یافتههای پژوهش در 7 مقوله اصلی و یک مقوله هسته ترسیم شد. نتایج پژوهش نشان داد که کمبود امکانات و تجهیزات، سوءمدیریت، ناهماهنگی در تدوین برنامه درسی، ناکارآمدی کارورزی، تجربه ناکافی اساتید و برخورد ناصحیح کارکنان دانشگاه و ناکافی بودن آمادگی برای مدیریت کلاس از جمله عواملی است که در بررسی وضعیت دانشگاه فرهنگیان قابلذکر است. ازاینرو بازاندیشی و بازنگری در مدیریت و برنامهریزی برای آمادهسازی و تربیت دانشجو معلم توانمند یکی از الزامات در این دانشگاه است.
Farhangian University is one of the main teacher training centers in Iran. The quality of teacher training in this university depends on the quality of its basic elements and infrastructures. Assessing the educ ational and functional status of Farhangian University is an important issue in helping one of the basic teaching methods and education in this university. The main purpose of this study is to analyze the situation of Farhangian University in terms of lived experiences of graduates of Sabzevar Farhangian University. Participants in this study include 20 graduates of Farhangian University in Sabzevar. The method of this research is the qualitative method of grounded theory. Research samples were selected using purposive sampling method. Semi-organized interviews were used to collect data. Findings were analyzed using three stages of Strauss and Corbin coding.The research findings were drawn in 7 main categories and one core category.The results showed that lack of facilities and equipment, mismanagement, inconsistency in curriculum development, internship ineffi ciency,insufficient experience of professors and incorrect of treatment university staff and insufficient readiness for class room management are among the factors that can be mentioned in thestudy of Farhangian University . Therefore, rethinking and planningre viewing manag ement and for the prepara tion and training of capable teacher students is one of the requirements in this university.