Abstract:
اﯾﻨﮑﻪ آﯾﺎ ﻣﺪﯾﺮان ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﮕﺮان ﺑﺪﺑﯿﻨﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﯾﺎ ﺑﺮای ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺑﺪﺑﯿﻨﯽ ﺗﻼش ﮐﻨﻨﺪ ﯾﺎ ﻧﻪ ﺗﺎ ﺣﺪ زﯾﺎدی ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ اﯾﻦ دارد ﮐﻪ آﯾﺎ ﺑﺪﺑﯿﻨﯽ آﺛﺎر ﻣﻨﻔﯽ ﺑﺮ ﮐﺎرﮐﻨﺎن دارد ﯾﺎ ﻧﻪ، ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﺘﻌﺪدی ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺑﺪﺑﯿﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ ﻣﺜﻞ رﺿﺎﯾﺖ ﺷﻐﻠﯽ، ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﺑﯿﮕﺎﻧﮕﯽ از ﺳﺎزﻣﺎن، ﻗﺼﺪ ﺗﺮک ﺧﺪﻣﺖ، اﻣﻨﯿﺖ ﺷﻐﻠﯽ و دﯾﮕﺮ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ ارﺗﺒﺎط دارد. ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﺘﻌﺪد ﻧﺸﺎن دادهاﻧﺪ ﺑﺪﺑﯿﻨﯽ ﺑﺎ ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎی ﻣﻨﻔﯽ ﻣﺘﻌﺪدی ﺑﺮای ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻣﺮﺗﺒﻂ اﺳﺖ. ﮐﺎرﮐﻨﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺪﺑﯿﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ اﺣﺴﺎﺳﺎت ﻣﻨﻔﯽ ﻣﺘﻌﺪدی از ﺟﻤﻠﻪ اﺿﻄﺮاب، ﻧﻔﺮت و ﺣﺘﯽ اﺣﺴﺎس ﺷﺮﻣﻨﺪﮔﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻓﮑﺮ ﮐﺮدن ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن را ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. اﻫﻤﯿﺖ ﺑﺮرﺳﯽ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع اﯾﻨﺴﺖ ﮐﻪ ﻓﻀﺎﯾﯽ ﺳﺮﺷﺎر از ﺑﯽاﻋﺘﻤﺎدی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﺮده و ﻋﻤﻼ اﻧﮕﯿﺰه ﺣﺮﮐﺖ و ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻓﻌﺎل در اﻗﺪاﻣﺎت و ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ را از ﺑﯿﻦ ﻣﯽﺑﺮد. ﻣﺸﺎرﮐﺖ در اﻗﺪاﻣﺎت ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ اﺣﺴﺎس و ﺑﺎور اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی روﺳﺎ و در ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺷﺮاﯾﻂ اﻃﻤﯿﻨﺎن از ﺧﯿﺮﺧﻮاﻫﯽ روﺳﺎ ﺣﺎﻣﯽ ﺗﻐﯿﯿﺮ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻼش ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ اﺛﺮات ﺑﺪﺑﯿﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﮐﺎرﮐﻨﺎن آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﮐﻞ ﺗﻬﺮان ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﻮد. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﻧﻈﺮ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ. ﺟﻬﺖ آزﻣﻮن ﺳﺆاﻻت ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺑﺪﺳﺖ آوردن ﻧﺘﺎﯾﺞ از ﻧﺮم اﻓﺰار ﻟﯿﺰرل و آزﻣﻮن ﻣﺪل ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺴﯿﺮ و ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ آن از t ﺗﮏ ﻧﻤﻮﻧﻪ ای اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻓﺮﺿﯿﺎت ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺑﺪﺑﯿﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮ اﺳﺘﺮس و اﻣﻨﯿﺖ ﺷﻐﻠﯽ اﺛﺮ ﻣﻌﻨﺎداری دارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﯿﻦ اﻣﻨﯿﺖ ﺷﻐﻠﯽ و رﺿﺎﯾﺖ ﺷﻐﻠﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ و ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد. ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺑﺪﺑﯿﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ازﺧﻮدﺑﯿﮕﺎﻧﮕﯽ، رﺿﺎﯾﺖ ﺷﻐﻠﯽ و اﻣﻨﯿﺖ ﺷﻐﻠﯽ ﻧﯿﺰ در ﺳﻄﺢ ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ و اﺳﺘﺮس ﺷﻐﻠﯽ در اﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎﻻ و ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ.
Machine summary:
شناسايي اثرات بدبيني سازماني بر کارکنان سازمان آموزش و پرورش کل تهران و سنجش آن 1 سمانه دهقانيان ١-کارشناس ارشد مديريت دولتي چکيده اينکه آيا مديران منابع انساني بايد نگران بدبيني کارکنان به سازمان يا براي پاسخ به بدبيني تلاش کنند يا نه تا حد زيادي بستگي به اين دارد که آيا بدبيني آثار منفي بر کارکنان دارد يا نه ،تحقيقات متعددي نشان داده است که بين بدبيني سازماني و بسياري از متغيرها مثل رضايت شغلي، تعهد سازماني، بيگانگي از سازمان ، قصد ترک خدمت ، امنيت شغلي و ديگر متغيرها ارتباط دارد.
در اين تحقيق تلاش شده است تا به بررسي شناسايي اثرات بدبيني سازماني بر کارکنان آموزش و پرورش کل تهران پرداخته شود.
واژگان کليدي: بدبيني سازماني، رضايت شغلي، استرس شغلي، امنيت شغلي، ازخودبيگانگي ١- مقدمه واقعيت ها نشان ميدهد با گذشت زمان و پيچيده تر شدن محيط هاي کاري ضرورت پرداختن به مباحث جديدتر در عرصه مطالعات سازماني که بر کارائي هر چه بيشتر کارکنان اثر گذار است ، روز به روز بيشتر ميشود.
موضوع مورد مطالعه در اين تحقيق " سنجش بدبيني سازماني و شناسايي اثرات آن در بين کارکنان وزارت آموزش وپرورش تهران " ميباشد.
عواملي مانند عدالت 1 Cole, Helke Bruch,Vogel 2 Dean, Pamela Brandes, Dharwadkar 3 Twenge, Zhang, Im 4 Chiaburu, Ann Chunyan, In-Sue Oh, Banks, Lomeli سازماني، انحراف از قرار داد روانشناختي، حمايت سازماني درک شده ، تبادل رهبر-عضو باعث بوجود آمدن بدبيني سازماني ميشود (حقيقي کفاش وهمکاران ،١٣٩٠).