Abstract:
اکثر کسانی که به کار مطالعه یا تدریس نظریه های سیاسی مشغول اند ، اغلب اهمیت آن برایشان عادی شده است ؛ آنان می دانند که آثار کلاسیک نظریه های سیاسی نمایانگر بازتاب پژوهشگرانه برخی از اذهان ژرف اندیش درباره مسائل مهمی هستند که هر انسانی با آنها رو در روست. آنان دریافته اند که بدون یاری جستن از مفاهیم و معیارهای موجود در اندیشه ی سیاسی گذشتگان مشکل بتوان از سردرگمی های اوضاع سیاسی زمان حاضر سر در آورد ." روش های متعدد و مفیدی وجود دارند که حدود و گستره ی یک جستار را تعریف و مشخص می کنند .بر اساس نظریه توماس اسپریگنز در باب مفهم نظریه های سیاسی منطق درونی اندیشه غزالی را بر اساس کتاب احیاء علوم الدین بررسی نماید. این منطق درونی عنایت به تحلیل چهار مطلب اساسی دارد و در صدد پاسخ به این سئوالات می باشد، اولا بی نظمی زمان غزالی چیست؟ و درد و مسئله غزالی چه بوده است ؟ نکته دوم ریشه این بی نظمی کدام است ؟ سوم راه حل غزالی برای بسامان کردن این بی نظمی چه بوده و درپایان آرمان امام محمد غزالی چه می تواند باشد؟ غزالی در احیاء علوم الدین با نگرشی اخلاقی به سیاست و پرداختن به معنویات به احیاء دینی خود دست می زند که این نوع احیاء نه مانند ابن تیمیه بازگشت به سلف بلکه پرداختن به معنویات به عنوان حوهر دین است که این امر به دلیل اوضاع سیاسی و دینی عصر غزالی بود.
For most people who study or teach political theories, their importance is often normalized; They know that the classical works of political theories reflect the scholarly reflection of some of the most thoughtful minds on the important issues that every human being faces. They have found that without the help of concepts and criteria in the political thought of the past, it is difficult to understand the confusion of the current political situation. "There are many useful methods that define the scope of a research. کردن.According to Thomas Spriggens's theory on the meaning of political theories, examine the inner logic of Ghazali's thought based on the book Revival of the Sciences of Religion. This internal logic is concerned with the analysis of four basic points and seeks to answer these questions, first of all, what is the disorder of Ghazali's time? And what was the pain and problem of Ghazali? Second, what is the root of this disorder? Third, what is al-Ghazali's solution to this disorder, and what could be the end of Imam al-Ghazali's ideal? Al-Ghazali in his revival of the sciences of religion engages in his religious revival with a moral approach to politics and dealing with spirituality. It was Ghazali era.
Machine summary:
اين منطق دروني عنايت به تحليل چهار مطلب اساسي دارد و در صدد پاسخ به اين سئوالات مي باشد، اولا بي نظمي زمان غزالي چيست ؟ و درد و مسئله غزالي چه بوده است ؟ نکته دوم ريشه اين بي نظمي کدام است ؟ سوم راه حل غزالي براي بسامان کردن اين بي نظمي چه بوده و درپايان آرمان امام محمد غزالي چه مي تواند باشد؟ غزالي در احياء علوم الدين با نگرشي اخلاقي به سياست و پرداختن به معنويات به احياء ديني خود دست مي زند که اين نوع احياء نه مانند ابن تيميه بازگشت به سلف بلکه پرداختن به معنويات به عنوان حوهر دين است که اين امر به دليل اوضاع سياسي و ديني عصر غزالي بود.
وي که به حجه الاسلام امام معروف است در سال ٤٥٠در قريه طابران طوس در خانواده اي متولد شد که علاقه و عقيده به فقها و صوفيان در آن آشکار بود (کرمي : ١٣٨٩ ، ٢٥٥) و چه بسا که نزد غزالي ميان اين گروه تا حدي از وضعيت خانوادگي وي نشات مي گرفت ؛ که در کتاب احياء علوم الدين در ربع عادات در جاي جاي کتاب سخن از صوقيان به ميان آورده است به عنوان نمونه در ربع عادات در کتاب حلال و حرام قسم دوم درجه چهارم موجب دوم مسئله که از وي پرسيده شده در خانقاه صوفيان جماعتي از صوفيان باشند و در دست خادم ايشان که طعام بديشان رساند وقفي باشد خانقاه را و وقفي ديگر باشد از جهتي ديگر بر غيرت آن جماعت و او هر دو را بر آميزد و بر اين جماعت خرج کند پس خوردن طعام او حرام باشد يا حلال يا شبهت ؟ پاسخ گفتم التفات اين سوال به هفت اصل است .