Abstract:
پژوهش حاضر، باهدف ارزیابی کارایی و اثربخشی متغیرهای مؤثر بر امید به آینده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در دو دوره کارشناسی ارشد و دکتری انجام شده است. تا از این طریق بتوان عوامل مؤثر بر امید به آینده دانشجویان را موردمطالعه و ارزیابی قرارداد. برای همین منظور، جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانشجویان فعال (مشغول به تحصیل) کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در چهار دانشکده مدیریت، علومانسانی، علوم پایه و فنی مهندسی را که در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند در بر گرفت. از تعداد کل دانشجویان 734 نفر بهعنوان نمونه و بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. پژوهش حاضر با به روش ترکیبی انجام شد. بدین صورت که ابتدا با استفاده از نظرات خبرگان و صاحبنظران به استخراج مؤلفههای تحقیق اقدام شد و سپس از طریق پرسشنامه به جمعآوری دادهها و اطلاعات اقدام گردید. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش تحلیل عاملی و همبستگی پیرسون استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش امید به آینده دانشجویان دکتری در سطح بالاتری نسبت به دانشجویان کارشناسی ارشد قرار دارد. دارند. هم چنین بر اساس ضرایب بهدستآمده از روش همبستگی پیرسون ویژگیهای فردی ادراک شده به میزان 66%، جامعهپذیری و شرایط اقتصادی - اجتماعی به میزان 58%، شرایط خانوادگی به میزان 26% و دانشگاه و ساختار حاکم بر آن به میزان 30% بر امید به آینده دانشجویان مؤثر است.
The aim of this study was to evaluate the efficiency and effectiveness of variables affecting the life expectancy of Islamic Azad University students in both master's and doctoral courses. In this way, the factors affecting students' life expectancy can be studied and evaluated. For this purpose, the statistical population of this study included all active (studying) master and doctoral students of Islamic Azad University, Science and Research Branch in the four faculties of Management, Humanities, Basic Sciences and Engineering that were studying in this university. surrounded. 734 students were selected as a sample based on multi-stage cluster sampling method. The present study was performed by combined method. In this way, we first extracted the components of the research using the opinions of experts and experts and then collected data and information through a questionnaire. Factor analysis and Pearson correlation were used for data analysis. According to the results of the research, the life expectancy of doctoral students is at a higher level than that of graduate students. have. Also, based on the coefficients obtained from Pearson correlation method, perceived individual characteristics by 66%, socialization and socio-economic conditions by 58%, family conditions by 26% and university and governing structure by 30% It affects the life expectancy of students.
Machine summary:
هم چنين بر اساس ضرايب به دست آمده از روش همبستگي پيرسون ويژگي هاي فردي ادراک شده به ميزان ٦٦%، جامعه پذيري و شرايط اقتصادي - اجتماعي به ميزان ٥٨%، شرايط خانوادگي به ميزان ٢٦% و دانشگاه و ساختار حاکم بر آن به ميزان ٣٠% بر اميد به آينده دانشجويان مؤثر است .
جدول ٤ ضرايب رگرسيون عامل ويژگي هاي فردي ادراک شده (رجوع شود به تصویر صفحه) جامعه پذيري و شرايط اقتصادي - اجتماعي و کارايي آن در اميد به آينده در دانشجويان براي بررسي اين فرضيه از روش همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون استفاده شد.
نتيجه اين يافته با پژوهش گريباني (١٣٩٠)با عنوان “ بررسي رابطۀ اميد با دوستان گروه همسالان ”که به رابطۀ معناداري بين ميزان اميد دانشجويان با استفاده از اوقات فراغت داشتن روابط دوستانه دست يافت همچنين نتايج تحقيق عبداللهي و همکاران (١٣٩٨) که به بررسي بين متغيرهاي، ميزان دين داري و پايگاه اقتصادي و اجتماعي خانواده که بيشترين سهم را در تبيين ميزان اميد به آينده داشتند همسو بوده است .
جدول ٦ ضرايب رگرسيون عامل شرايط خانوادگي (رجوع شود به تصویر صفحه) ساختار حاکم بر دانشگاه و کارايي آن در اميد به آينده در دانشجويان جهت بررسي اين سال نيز از روش همبستگي پيرسون تحليل رگرسيون استفاده شد.
نتايج بررسي آنان نشان داده بود که استفاده از روش هاي مداخله اي جهت کاهش اميد به آينده دانشجويان در بين دانشجويان مي تواند منجر به بهبود در تفکر واگرا در افراد شود.