Abstract:
روابط عمومیها برای اطلاعرسانی و ارتباط با افکار عمومی به ابزارهایی نیاز دارند که امروزه مهمترینشان رسانههای اجتماعی هستند. کارکنان روابط عمومی بهعنوان تسهیلگران فرایند توسعه و ارتقاءبخشی آگاهی به جامعه باید سواد رسانههای اجتماعی داشته باشند تا بتوانند از امکانات فناوری به نحو درستی استفاده کنند. هدف پژوهش حاضر این است که چارچوبی را جهت توسعه سواد رسانههای اجتماعی در روابط عمومی سازمانهای اقتصادی شبه دولتی ارائه دهد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر حسب روش گردآوری دادهها و ماهیت پژوهش، توصیفی-پیمایشی به شمار میرود. برای جمعآوری اطلاعات از روش دلفی، مصاحبه و تکمیل پرسشنامه استفاده شده است. محیط پژوهش در بخش کیفی شامل 15 نفر از خبرگان حوزه سواد رسانهای و روابط عمومی بوده که در نهایت منجر به استخراج و شناسایی متغیرها شده است. در بخش کمی، برای اعتبارسنجی چارچوب بر اساس معیارهای استخراج شده از بخش کیفی، از نظر کارشناسان روابط عمومی سازمانهای اقتصادی شبه دولتی استفاده شده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 148 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج تحلیل دادهها منجر به استخراج تعداد 7 مهارت و 44 زیرشاخه شده است. با استفاده از رویکرد حداقل مجذورات جزئی روابط متغیرهای پژوهش و چارچوب اصلی پژوهش بررسی شده است. عوامل موثر بر توسعه سواد رسانههای اجتماعی به منظور ارتقاء توانمندی کارکنان روابط عمومی سازمانهای اقتصادی شبه دولتی شامل مهارتهای فنی و ابزاری، ارتباطی، تجزیه و تحلیل، خلاقیت، انعکاس، استراتژی و ارزیابی است.
Public relations needs tools to inform and communicate with public opinion, the most important of which today is social media. Public relations staff, as facilitators of the process of developing and promoting community awareness, must be social media literate in order to make good use of technology facilities. The aim of the present study is to provide a framework for the development of social media literacy in public relations, quasi-governmental economic organizations. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection method and nature of research. Delphi method, interview and questionnaire were used to collect information. The research environment in the qualitative section included 15 experts in the field of media literacy and public relations, which ultimately led to the extraction and identification of variables. In the quantitative part, the public relations experts of quasi-governmental economic organizations have been used to validate the framework based on the criteria extracted from the qualitative part. The sample size was determined based on Cochran's formula of 148 people who were selected using simple random sampling method. The results of data analysis led to the extraction of 7 skills and 44 sub-disciplines. Using the least squares approach, the relationships between the research variables and the main research framework have been investigated. Factors influencing the development of social media literacy in order to enhance the capabilities of public relations staff of quasi-governmental economic organizations include technical and instrumental skills, communication, analysis, creativity, reflection, strategy and evaluation.
Machine summary:
ارائه چارچوب توسعه سواد رسانه هاي اجتماعي در روابط عموميها مورد مطالعه نهادهاي اقتصادي ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره ) 1 صديقه انصاري موحد تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٥/٠١ نسترن حاجي حيدري ٢ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٧/٠٥ طاهر روشندل اربطاني ٣ چکيده در اين تحقيق از روش تحليل محتوا، که در آن داده ها در خلال چند هفته جمع آوري شده ، استفاده شده است .
در ميان تمرکزکنندگان استفاده از تحليل آماري رسانه هاي اجتماعي SMA)) در هدايت روابط عمومي (PR)، اين مقاله با هدف ارائه قابليت ها و محدوديت هاي اين ابزارها و ارائه پيشنهادات در 1Ramos-Soler 2Gesualdi 3Tam Lisa, Kim 4social media analytics مورد چگونگي استفاده از آنها براي به دست آوردن تحقيقات مبتني بر بينش اجرا شده است .
بازاريابي رسانه اي اجتماعي يک ابزار بسيار موثر براي صنعت روابط عمومي است ، چرا که کانال هاي 1Kaul 2Erdogmus & Cicek جديدي براي ارتباط ضروري بين يک سازمان و مخاطبان آن ارايه ميدهد، و فرصت هاي جديد براي اين ارتباط سودمند فراهم مي کند (متيوز، ٢٠١٠).
روش شناسي پژوهش در اين تحقيق براي بررسي متغيرهاي تحقيق و ارائه چارچوب توسعه سواد رسانه هاي اجتماعي در روابط عموميها: مورد مطالعه نهادهاي اقتصادي ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره )، چارچوب ها و متغيرهاي مرتبط ، شناسايي شده است .
Mastering the dialogic tools: Social media use and perceptions of public relations practitioners in Latin America, Journal of Communication Management, Vol. 22 Issue: 1, pp.
Social media analytics: how they support company public relations, Journal of Business Strategy, Vol. 40 Issue: 1, pp.