Abstract:
هدف این پژوهش تبیین مدل پارادایمی ودر ادامه مدل معادلات ساختاری بازاریابی درونی با رویکرد کارآفرینانه برای توسعه کسب وکارهای نوپا در کشور ایران است. رویکرد این پژوهش آمیخته بر مبنای نظریه داده بنیاد (رهیافت نظام مند استراوس و کوربین) و معادلات ساختاری با تاکید به منابع انسانی و کارکنان به عنوان مشتریان درونی در کسب وکارهای نوپا بوده است .روش گرد آوری داده ها ، مصاحبه های عمیق و باز با 16 نفر از خبرگان آگاه از موضوع و ابزار پرسش نامه استاندارد محقق شده بود . نتایج حاصله نشان دهنده نیاز به توسعه بازاریابی درونی در بستر توسعه فعالیت های کارآفرینی و تحول سازمانی با سر فصل های عوامل علیّ شامل ترویج فرهنگ مشتری مداری ، فرایندهای R&D و درک ودرونی سازی چشم انداز ،شرایط مداخله گر شامل رفتارشهروندی کارکنان، ارتباطات داخلی و ارزیابی فنی و زمینه ای شامل رفتارشهروندی کارکنان، ارتباطات داخلی و ارزیابی فنی طبقه بندی شده است. همچنین پیامدهای مزیت رقابتی ،ارتقای نوآوری و توسعه فعالیت های کارآفرینی برای آن قابل طرح بوده . انجام آزمون نشان داد این عامل به عنوان یکی از زیرمقوله های شرایط زمینه ای بر راهبرد های مدل، تأثیر معنادار دارد و شامل مفاهیم کارآفرینی استراتژیک ،ارزیابی استراتژیک منابع و ارزش آفرینی است. سرانجام دربخش کمّی نتایج مدل ضریب تأثیر عامل های تغییر بر پیامد ها نشان دهندة تأیید روابط بود و مقدار شاخص برازش برابر 665/. شدکه نشان از برازش و مطلبویت قوی مدل دارد.
The purpose of this study is to explain the paradigm model and then the model of internal marketing structural equations with an entrepreneurial approach to the development of start-up businesses in Iran. The approach of this research has been based on data foundation theory (Strauss and Corbin systematic approach) and structural equations with emphasis on human resources and employees as internal customers in start- ups . Data collection method, in-depth and open interviews with 16 experts were aware of the subject and tools of the standard questionnaire. The results indicate the need to develop internal marketing in the context of developing entrepreneurial activities and organizational transformation with the chapters of causal factors including promoting customer-oriented culture, RD processes and understanding and internalizing the vision, intervening conditions including employee citizenship behavior, internal communication and evaluation Technical and contextual include employee citizenship behavior, internal communications, and technical evaluation. The consequences of competitive advantage, promotion of innovation and development of entrepreneurial activities can also be projected for it. The test showed that this factor as one of the sub-categories of contextual conditions has a significant effect on model strategies and includes the concepts of strategic entrepreneurship, strategic evaluation of resources and value creation. Finally, in the quantitative part of the model results, the coefficient of influence of change factors on the outcomes showed the confirmation of relationships and the value of the fit index was 0.665, which indicates the strong fit and content of the model
Machine summary:
لذا هدف از اجراي بخش کيفي ، شناسايي مفاهيم و مقوله هاي اثر گذار بر بازاريابي دروني در کسب و کارهاي نوپا و طراحي يک مدل بومي جهت مشخص نمودن جايگاه بازاريابي دروني در توسعه سازمان کسب و کاهي نوپا در اين فرآيند و هدف از انجام بخش کمي ، آزمون مدل براي بررسي تاثير بازاريابي دروني با رويکرد کارآفرينانه بر فرآيند رکود بنگا ه هاي صنعتي و کسب و کارهاي نوپا در ايران است .
Partial Least Square (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٢: مدل فرآيندي بازاريابي دروني با رويکرد کارآفرينانه در کسب و کارهاي نوپا مستخرج از بخش کمي ٥-٢-١ : اعتبار سنجي مدل هاي اندازه گيري معناداري ضرايب و پارامترهاي به دست آمدة تحليل عاملي تأييدي و مدل معادلات ساختاري در شکل ٣ ارائه شده است ٨٠ شاخص پرسشنامه به هفت سازة تحول سازماني (داراي چهار بعد ترويج فرهنگ مشتري مداري، فرايندهاي R&D و چشم انداز)، ساختار دروني ( داري سه بعد رفتارشهروندي کارکنان ،ارتباطات داخلي و ارزيابي فني ) ، فرآيند هاي داخلي (داري سه بعد استراتژي پادش ، توانمندسازي کارکنان و آموزش کارکنان ) ، ويژگي هاي محيطي (داري سه بعد فناوري ،بازار هاي جهاني و ساختار بازار )، راهبرد ها (داري شش بعد کارآفريني استراتژيک ، ارزيابي استراتژيک منابع ، ارزش آفريني ، مزيت رقابتي ، ارتقاي نوآوري و توسعه فعاليت هاي کار آفريني ) هستند ، خلاصه شده است .