Abstract:
در این مطالعه بررسی ارتباط بین مولفه های مختلف جامعه شناسی و اجتماعی با سطح یادگیری زبان آموزان زبان آلمانی (سطح مقدماتی A1)هدف اصلی قرار گرفته است. در جهت دستیابی به اهداف تحقیق، اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه های استاندارد که روایی و پایایی آن تایید شده است، جمع آوری شده و داده های شرکت کنندگان در تحقیق حاضر با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است. نمونه آماری این مطالعه را 120 نفر از زبان آموزان مرکز آموزش زبان های خارجی دانشگاه شهید بهشتی که در حال یادگیری زبان آلمانی به عنوان زبان دوم هستند، تشکیل داده است. در این مطالعه میانگین استفاده از استراتژی های آموزش زبان برای هر استراتژی محاسبه و بر اساس مولفه های مورد بررسی شرکت کنندگان مقایسه شد. برای مقایسه نمرات شرکت کنندگان از آزمون آماری ANOVA
استفاده شد. بدین منظور، میانگین استفاده از استراتژی های آموزش زبان در میان زبان آموزان متفاوت از نظر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد سنجش و
ارزیابی قرار گرفتند. بر اساس نتایج نهایی بدست آمده، مولفه های میزان تحصیلات، وضعیت درآمد، وضعیت
مسکن، وضعیت اقتصاد و فرهنگ یادگیری در یادگیری زبان آلمانی توسط زبان آموزان این رشته به لحاظ آماری
تفاوت معناداری در سطح 95 درصد ایجاد می کند. به عبارت دیگر، نتایج نشان می دهد تحصیلات بالاتر، وضعیت درآمدی و اقتصادی بالاتر، دارا بودن مسکن و انگیزه های درونی به طور معناداری در یادگیری زبان آلمانی تفاوت ایجاد می نمایند.
The main purpose of this study is to investigate the relationship between different sociological and social components with the level of learning of German language learners (introductory level A1). In order to achieve the objectives of the research, the required information was collected through standard questionnaires whose validity and reliability were confirmed and the data of the participants in the present study were statistically analyzed using SPSS software. The statistical sample of this study consists of 120 students of Shahid Beheshti University Foreign Language Training Center who are learning German as a second language. In this study, the average use of language learning strategies for each strategy was calculated and compared based on the components studied by the participants. ANOVA statistical test was used to compare participants' scores. For this purpose, the average use of language teaching strategies among different language learners in terms of economic, social and cultural status were assessed. Based on the final results, the components of education, income status, housing status, economic status and learning culture in learning German by students in this field make a statistically significant difference at the level of 95%. In other words, the results show that higher education, higher income and economic status, housing and intrinsic motivation make a significant difference in learning German.
Machine summary:
بر اساس نتايج نهايي بدست آمده ، مؤلفه هاي ميزان تحصيلات ، وضعيت درآمد، وضعيت مسکن ، وضعيت اقتصاد و فرهنگ يادگيري در يادگيري زبان آلماني توسط زبان آموزان اين رشته به لحاظ آماري تفاوت معناداري در سطح ٩٥ درصد ايجاد مي کند.
4 Hazel Crichton يادگيري آلماني مورد مطالعه قرار گرفته است و اين نتيجه بدست ميآيد که يک برنامه منسجم تربيت معلم ، از جمله برنامه درسي، روش ، مواد و اهداف ارزشيابي، که با تعهد مالي مشخصي پايه گذاري شده است ، بايد براي حمايت از معلمان و زبان آموزان مقدماتي زبان آلماني وجود داشته باشد.
اوبودوئزه و همکاران ٣ (٢٠١٨) در مطالعه اي آموزش و يادگيري آلماني را به عنوان يک زبان خارجي در سطح سوم براي زبان آموزان نيجريه مورد بررسي قرار داده اند.
اين مطالعه از نظر هدف کاربردي است و نتايج بدست آمده حاصل از بررسي رابطه مؤلفه هاي جامعه شناسي و اجتماعي با سطح يادگيري زبان آموزان زبان آلماني (سطح مقدماتي A١) مي باشد.
از اين رو، در اين مطالعه بررسي ارتباط مؤلفه هاي مختلف جامعه شناسي و اجتماعي با سطح يادگيري زبان آموزان زبان آلماني مورد بررسي قرار گرفته است .
نتايج ، بيانگر اين است که بر اساس تمامي مؤلفه هاي مورد بررسي تفاوت معني داري در يادگيري زبان آلماني توسط زبان آموزان وجود دارد و بالاترين تأثير نيز متعلق به وضعيت تحصيلي است .