Abstract:
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی برند کارفرمایی وزارت آموزش وپرورش درجهت جذب ونگهداشت نیروی انسانی مستعد ومتخصص است. نوع پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی، بر اساس ماهیت دادهها، کیفی است که ابزارهای اصلی این پژوهش برای جمعآوری دادهها، مطالعات کتابخانهای، وبگردی، مصاحبه و پرسشنامه بسته است. در فاز کیفی تحقیق، گروهی از خبرگان به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده و برای نمونهگیری ، ترکیبی از روش های هدفمند قضاوتی و گلوله برفی استفاده شده است. تعداد نمونه نیز بر حسب کفایت نمونه و اشباع نظری 15نفرتعیین شد. نتایج پژوهش نشان می دهد: الگوی برندکارفرمایی وزارت آموزش وپرورش به منظور جذب ونگهداشت نیروی انسانی مستعد و متخصص شامل: 64 شاخص،28 مولفه و7 بعد بوده که ابعاد آن عبارتنداز: نظام مدیریت منابع انسانی، جایگاه برند کارفرما،استراتژی استخدامی،استراتژی برند، سبک مدیریتی، ترویج و ارتقا برند،شناخت کارکنان است. همچنین نتایج حاصل از رتبه بندی ابعاد الگوی برند کارفرمایی وزارت آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران نشان داد که بعدنظام مدیریت منابع انسانی در رتبه اول، استراتژی برند دررتبه دوم،استراتژی استخدامی دررتبه سوم،سبک مدیریتی در رتبه چهارم، جایگاه برند کارفرما در رتبه پنجم، شناخت کارکنان در رتبه ششم، ترویج وارتقای برند در رتبه هفتم قراردارند.
The purpose of this study is to design an employer brand model of the Ministry of Education in order to attract and retain talented and specialized human resources. The purpose of this research is applied based on the purpose and based on the nature of the data, it is a quality that the main tools of this research are data collection, library studies, web browsing and interviews. In the qualitative phase of the research, a group of experts is considered as a statistical population and a combination of purposeful judgment methods and snowball is used for sampling. The number of samples was determined based on sample adequacy and theoretical saturation of 15 people. The results show: The brand model of the Ministry of Education in order to attract and retain talented and specialized human resources, including: 64 indicators, 28 components and 7 dimensions, whose dimensions are: human resource management system, employer brand position, employment strategy, brand strategy, Management style, brand promotion is the knowledge of employees. Also, the results of ranking the dimensions of the employer brand model of the Ministry of Education of the Islamic Republic of Iran showed that the human resources management system in the first place, brand strategy in the second place, employment strategy in the third place, management style in the fourth place, employer brand position in the fifth place. Employee recognition is in sixth place, brand promotion and promotion are in seventh place.
Machine summary:
نتايج پژوهش نشان مي دهد: الگوي برندکارفرمايي وزارت آموزش وپرورش به منظور جذب ونگهداشت نيروي انساني مستعد و متخصص شامل : ٦٤ شاخص ،٢٨ مولفه و٧ بعد بوده که ابعاد آن عبارتنداز: نظام مديريت منابع انساني، جايگاه برند کارفرما،استراتژي استخدامي،استراتژي برند، سبک مديريتي، ترويج و ارتقا برند،شناخت کارکنان است .
انجام مصاحبه ها و بررسيهاي غيررسمي اوليه در سطح مديران ارشد وزارت آموزش و پرورش (بويژه در حوزه منابع انساني)، گواه بر اين مسئله بود که در سال ها و حتي دهه هاي اخير به دلايل مختلف از جمله حقوق و مزاياي شغلي پائين آموزش و پرورش (به نسبت ديگر سازمان ها) و همچنين جايگاه اجتماعي متوسط و حتي رو به پائين فرهنگيان ، به ندرت جوانان مستعد و متخصص جذب اين وزارتخانه شده و حتي گاهاً برخي از نيرويهاي مستعد و متخصص نيز به دليل دريافت پيشنهادات کاري بهتر، از مجموعه وزارت آموزش و پرورش جدا شده اند.
از اينرو، تحقيق حاضر در پي يافتن پاسخي علمي و جامع براي پرسش اصلي زير مي باشد: "الگوي برند کارفرمايي وزارت آموزش و پرورش در جهت جذب و نگهداشت نيروهاي انساني مستعد و متخصص به چه نحو مي باشد؟" شوقي لرد، عليزاده ثاني، شير خدايي و عرب (١٣٩٨)، در پژوهش خود به مقايسه جذابيت برند کارفرمايي بخش هاي دولتي و خصوصي: از نظر دانشجويان دانشگاه هاي فني و مهندسي پرداخته اند.
Zhao (2010); “The Impact of a Pathway College on Reputation and Brand Awareness for Its Afflicted University in Sydney”, International Journal of Educational Management, Vol. 24, No. 1, pp.
Employer branding and its influence on managers, European Journal of Marketing, 42(5/6), 667-681.