Abstract:
معنای حرکت جوهری استکمالی بودن حرکتهای ذاتی است که از ماده و هیولای اولی آغازشده و تا مرتبه تجرد وصول به ملکوت عالم ادامه دارد و چون شیء به تجرد تام رسید، و حیثیت قبول و فعلیت خود را که زمینهساز خروج تدریجی از قوه به فعل است، از دست داد، به فعلیت تام واصلشده و به نهایت خود میرسد». تحقیق حاضر با هدف حرکت جوهری و تجسم اعمال از دیدگاه آیتالله جوادی آملی انجام گردید. روش پژوهش حاضر توصیفی – تحلیلی بود. دادههای پژوهش حاضر با مراجعه به کتب مربوط با عنوان پژوهش، مقالات، پایاننامهها و اسناد مرتبط جمعآوری و تحلیلشده است و بهطورکلی میتوان روش گردآوری دادههای این پژوهش را کتابخانهای و اسنادی دانست. از دیدگاه آیتالله جوادی آملی انسان نیز بهعنوان اشرف مخلوقات درحرکتی مستمر و مداوم با طی مراحل از ابتدای پیدایش آرام آرام پا به مرحله نفس ناطقه نهاده و با حرکت جوهری نفس با دو بال عقل نظری و عملی از نشئه دنیا به سوی دار قرار گام بر می دارد. از دیدگاه ایشان نفس هرچند موجودی مجرد بوده اما تجردش تام نبوده و با ارتباط با ماده افعالش را در بستر عالم ماده و با ماده انجام میدهد که این امر باعث پذیرش بیشتر حرکت جوهری نفس میشود. در بحث تجسم اعمال حکیم آملی نیز جزء طرفداران نظریه تجسم اعمال بوده و معتقد است که اعمال انسان اعتباری بوده و تحت مقولاتی نظیر جوهر و عرض مندرج نمیشود تا اشکال منکرین وارد باشد.
The method of the present study was descriptive-analytical. The data of the present study have been collected and analyzed by referring to the books related to the research title, articles, dissertations and related documents, and in general, the method of data collection of this research can be considered as libraries and documents. From the point of view of Ayatollah Javadi Amoli, human beings, as Ashraf creatures, move in a continuous movement through the stages from the beginning of their gradual emergence to the stage of the narcissistic soul and move towards the gallows with two wings of theoretical and practical intellect. has it. From the point of view of Ayatollah Javadi Amoli, human beings, as Ashraf creatures, move in a continuous movement through the stages from the beginning of their gradual emergence to the stage of the narcissistic soul and move towards the gallows with two wings of theoretical and practical intellect. has it. In his view, although the soul is an abstract being, its abstraction is not complete, and in relation to matter, it performs its actions in the context of the material world and with matter, which makes it more receptive to the essential motion of the soul. In the discussion of the embodiment of deeds, Hakim Amoli is also one of the proponents of the theory of embodiment of deeds and believes that human deeds are credible and are not listed under categories such as substance and width so that the forms of the deniers enter.
Machine summary:
حرکت جوهري و تجسم اعمال از ديدگاه آيت الله جوادي آملي ليلا بهاروند١ تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٤/١٠ 2 محمد صافحيان تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٦/٠٧ 3 محمود عبايي کوپايي چکيده معناي حرکت جوهرياستکمالي بودن حرکت هاي ذاتياست که از ماده و هيولاي اولي آغازشده و تا مرتبه تجرد وصول به ملکوت عالم ادامه دارد و چون شيء به تجرد تام رسيد، و حيثيت قبول و فعليت خود را که زمينه ساز خروج تدريجي از قوه به فعل است ، از دست داد، به فعليت تام واصل شده و به نهايت خود ميرسد».
از ديدگاه آيت الله جوادي آملي انسان نيز به عنوان اشرف مخلوقات درحرکتي مستمر و مداوم با طي مراحل از ابتداي پيدايش آرام آرام پا به مرحله نفس ناطقه نهاده و با حرکت جوهري نفس با دو بال عقل نظري و عملي ازنشئه دنيا به سوي دار قرار گام بر مي دارد.
» (جوادي آملي،١٣٩٥: ٢٠٩) با توجه به مطالب فوق الذکر سؤال هاي اصلي پژوهش حاضر اين است که : «از ديدگاه حضرت استاد جوادي آملي حرکت جوهري نفس واقعيت دارد و به چه صورت است ؟»؛ «تجسم اعمال انسان در قيامت از ديدگاه آيت الله جوادي آملي چگونه است ؟».
ازآنچه گفته شـــد ميتوان نتيجه گرفت که ميان حرکت جوهري و تجســـم اعمال از ديدگاه آيت الله جوادي آملي رابطه اي ناگ سستني هست زيرا از منظر ايشان ذات جهان مادي درحرکت است و دائماً از قوه به فعل و از نقص به کمال سير ميکند.