Abstract:
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و یادگیری مشارکتی برکاهش درماندگی آموخته شده و افزایش مهارت حل مسأله دانش آموزان پایه یازدهم مشگین شهر است.روشها: روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر پایهی دوم دورهی متوسطهی دوم شهر مشگین شهر در سال تحصیلی 95-96 تشکیل میدادند. از میان آنها 80 نفر از دانشآموزان پسری که نمرات درماندگی آموخته شده و مهارتهای حل مسأله آنها در درس فیزیک پایین بود انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش جایگزین شدند. شرکت کنندگان گروه آزمایش، تحت آموزش راهبردهای فراشناختی و آموزش یادگیری مشارکتی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه درماندگی آموخته شده کوینلس و نلسون و حل مسأله کسیدی و لانگ استفاده شد. دادهها با روش آماری کواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: یافتهها نشان داد که فرضیه ی پژوهش مبنی بر اثر بخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و یادگیری مشارکتی برکاهش درماندگی آموخته شده و افزایش مهارت حل مسأله مورد تایید قرار گرفته است. بدین صورت که میانگین نمرههای پسآزمون دانش آموزان گروه-های آزمایش نسبت به دانش آموزان گروه کنترل به طور معناداری در آزمونهای مربوط به کاهش درماندگی آموخته شده و افزایش مهارت حل مسأله بیشتر بود.نتیجهگیری: یافتههای به دست آمده بر اثربخشی آموزش راهبردهای فرا شناختی و یادگیری مشارکتی در کاهش درماندگی آموخته شده و افرایش مهارت حل مسأله دانش آموزان تاکید میکند.
Introduction: The aim of this study was to investigate the effectiveness of teaching metacognitive strategies and participatory learning on reducing learned helplessness and increasing problem solving skills of 11th grade students in Meshginshahr.Methods: The research method was experimental with pre-test design and post-test with control group. The statistical population of the study consisted of all second grade male students of the second secondary school in Meshginshahr in the academic year of 1995-96. Among them, 80 male students with learned helplessness scores and low problem-solving skills in physics were selected and randomly assigned to three groups: one control group and two experimental groups. The participants of the experimental group were trained in metacognitive strategies and participatory learning. The Queens and Nelson learned helplessness questionnaire and Cassidy and Lang problem solving were used to collect data. Data were analyzed by multivariate covariance statistical method.Findings: The results showed that the research hypothesis that the effectiveness of teaching metacognitive strategies and participatory learning on reducing helplessness and increasing problem solving skills has been confirmed. Thus, the mean post-test scores of the students in the experimental groups were significantly higher than the students in the control group in the tests related to reducing helplessness and increasing problem-solving skills.Conclusion: The findings emphasize the effectiveness of teaching metacognitive strategies and participatory learning in reducing learned helplessness and increasing students' problem-solving skills. The research findings are discussed according to theoretical and experimental evidence and some suggestions are provided for this purpose.
Machine summary:
يافته ها: يافته ها نشان داد که فرضيه ي پژوهش مبني بر اثر بخشي آموزش راهبردهاي فراشناختي و يـادگيري مشـارکتي برکاهش درماندگي آموخته شده و افزايش مهارت حل مسأله مورد تاييد قرار گرفته است .
نتيجه گيري: يافته هاي به دست آمده بر اثربخشي آموزش راهبردهاي فرا شناختي و يادگيري مشارکتي در کاهش درماندگي آموخته شده و افرايش مهـارت حـل مسـأله دانـش آمـوزان تاکيد ميکند.
بنابراين پژوهش حاضر به دنبال پاسخ دادن به اين پرسش است که آيا آموزش راهبردهاي فراشناختي و يادگيري مشارکتي ميتواند بر افزايش مهارت حل مساله و کاهش درماندگي آموخته شده دانش آموزان اثربخش باشد؟ روش ها پژوهش حاضر جزء پژوهش هاي کاربردي و از نوع آزمايشي(به دليل انتساب تصادفي و داشتن گروه کنترل ) است .
مراحل اجراي آموزش به روش جيگ ساو در شکل زير نشان داده شده است (رجوع شود به تصویر صفحه) روند اجراي روش مشارکتي جيگ ساو در اين پژوهش يافته ها براي بررسي اثربخشي آموزش راهبردهاي فراشناختي و مشارکتي بردرماندگي آموخته شده و مهارت حل مساله ، از تحليل کواريانس استفاده شد که نتايج به تفکيک هر متغير ارائه ميگردد.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي آموزش راهبردهاي فراشناختي و يادگيري مشارکتي بر مهارت حل مسأله و درماندگي آموخته شده دانش آموزان پايه يازدهم مشگين شهر انجام گرفت .
اين پژوهش اثربخشي آموزش راهبردهاي فرا شناختي و يادگيري مشارکتي در کاهش درماندگي آموخته شده و افزايش مهارت حل مسأله دانش اموزان را تأييد ميکند.
The effects of cognitive and metacognitive strategy instruction on the mathematicalproblem solving of middle school students with learning disabilities.