Abstract:
در این مقاله تلاش میکنیم وضعیت مشروعیت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران را در پرتو ظهور و گسترش فناوری زنجیره قالبها به مثابة یک فناوری اجتماعی به بحث بگذاریم. ابتدا استدلال خواهد شد که بحران کارآمدی دولت، در کانون بحران مشروعیت جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی قرار میگیرد و زنجیره قالبها نیز بیش از هر چیز از این مسیر است که میتواند مشروعیت دولت در ایران کنونی را به چالش بکشد یا بر آن بیفزاید. تلاش میکنیم تأثیرگذاریهای احتمالی مثبت و منفی زنجیره قالبها بر کارآمدی دولت را در سه عرصة کارآمدی بوروکراتیک، کارآمدی اقتصادی و کارآمدی اجتماعی به بحث بگذاریم. سپس با توجه به روندها و رویکردهای موجود در ایران نسبت به این فناوری نوظهور، دو سناریوی استمرار و سناریوی تغییر طراحی خواهند شد. نتیجهگیری نهایی مقاله این است که بروندادهای ظهور و گسترش فناوری زنجیره قالبها برای مشروعیت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، متعین و گریزناپذیر نیست بلکه بستگی به زمینههای نهادی، انتخابهای راهبردی و شیوهها و الگوهای حکمرانی غالب دارد.
In this article, the authors try to discuss the status of political legitimacy in the Islamic Republic of Iran in the light of the emergence and expansion of the block chain technology as a social technology. First, it will be argued that the crisis of the government's efficiency is at the center of the legitimacy crisis of the Islamic Republic of Iran in the current situation, and the block chain is something more than anything else which can challenge or increase the legitimacy of the government in Iran. The authors try to discuss the possible positive and negative effects of the block chain on government efficiency in three areas: bureaucratic efficiency, economic efficiency, and social efficiency. Then, according to the current trends and approaches in Iran towards this emerging technology, two continuity scenarios and a change scenario will be designed. The final conclusion of the article is that the results of the emergence and expansion of this technology for political legitimacy in the Islamic Republic of Iran are not determined and inevitable, but depend on the institutional contexts, strategic choices and prevailing governance methods and patterns.