Abstract:
ارتباط خداوند با انسان (و لوازم آن) همواره از مباحث مناقشهانگیز در میان الهیدانان بوده است. از مهمترین شعب این بحث، مسئلة «تغییرپذیری» خداوند است. پیناک (از بنیانگذاران الهیات گشوده) معتقد است از آنجا که ـ بنا بر کتاب مقدس ـ خداوند همواره با جهان در ارتباط بوده است و همچنین تدبیر جهان متغیر منطقاً نیازمند مدبری است که بتواند در شرایط متغیر تدبیر مناسبی داشته باشد، ناگزیر خداوند باید موجودی تغییرپذیر باشد. این مسئله در کلام امامیه به گونهای دیگر تبیین شده است. از دیدگاه متکلمان امامیه اگرچه خداوند هر لحظه با مخلوقات در ارتباط بوده و متولی تدبیر جهان متغیر است، لکن این امر منجر به تغییرپذیری او نمیشود. در واقع خداوند در عین تغییرناپذیری، به اقتضای شرایط، گاه برخی امور را مقدم یا مؤخر مینماید و این ظهور جدید، نه در ذات خداوند، بلکه در تحقق خارجی امور (افعال او) است. در این مقاله، مؤلف با روش توصیفی- تحلیلی در صدد ارزیابی مبانی عقیدة پیناک در تغییرپذیری خداوند بر مبنای کلام امامیه است.
God's relationship with man (and its requirements) has always been a controversial topic among theologians. One of the most important themes of this topic is "God’s mutability”. Pinnock (one of the founders of open theism) believes that since -according to the Bible - God has always been in contact with the world, and the planning of the changing world logically requires a manager who can have appropriate plans under changing conditions, God must necessarily be mutable. This issue is explained in a different way in Imamieh theology. From the point of view of Imamieh theologians, although God is in contact with the creatures every moment and oversees the planning of the changing world, this does not necessarily lead to His mutability. In fact, God, in spite of being immutable, under some circumstances, may give some things precedence over others. However, these new appearances does not reflect God's essence, but His actions showing the external realization of things. The present paper is an effort to evaluate the foundations of Pinnock's views on God's mutability based on Imamieh theology adopting a descriptive-analytical method.
Machine summary:
به اعتقاد الهيدانان گشوده «عقيدة الهيات سنتي در نامتغير دانستن خداوند، تحريف تصويرگري کتاب مقدس از خداوند است و ايشان بايد بدانند که خداي ايستا و بيحرکت ، کامل تر از خدايي که انسان ها را به طور کامل ميشناسد، به آنها پاسخ ميدهد و در رابطه با آنها تغيير ميکند نيست » (٨٧.
لذا اگر خدا به هيچ وجه تغيير نکند چگونه ميتواند در مکان ها و زمان هاي معين (و نه غير آن ) عمل کند؟ سوم ، از بسياري از تعابير کتاب مقدس اين مطلب فهميده ميشود که خداوند موجودي عاشق است (صغري)؛ لازمۀ عشق ، تغييرپذيري در جهت کسب رضايت معشوق است (کبري)؛ پس خدا موجودي تغييرپذير است (نتيجه ).
٤. نتيجه با ارزيابي ادعاي پيناک روشن ميشود که اگرچه مباني عقيدة او (خداوند هميشه با انسان ها در ارتباط است و در اين ارتباط او همواره فاعل افعال است و در تدبير جهان در شرايط متغير، گاه برخي امور را تغيير ميدهد) جملگي در نظر متکلمان اماميه مورد قبول است ، لکن نکتۀ مهم اين است که ايشان در عين پذيرش همۀ اين مباني، ادعاي مبتني بر آن (تغييرپذيري خداوند) را ابدا نپذيرفته و معتقدند که تغيير در فعل خدا منجر به تغيير در خود او نميشود.
Critique and Evaluation of the Foundations of Pinnock's Views on God’s Mutability Based on Imamieh Theology Mohammad Ebrahim Torkamani Abstract God's relationship with man (and its requirements) has always been a controversial topic among theologians.
The present paper is an effort to evaluate the foundations of Pinnock's views on God's mutability based on Imamieh theology adopting a descriptive-analytical method.