Abstract:
هدف: این مطالعه با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ارزیابی سلامت روان و ناسازگاری اجتماعی در نوجوانان ایرانی انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی بود که در قالب دو مطالعه جداگانه انجام شد. نمونه مطالعه اول شامل 604 نفر از دانش آموزان اسلام شهر (سال تحصیلی 1398-1399) بودند که به روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. نمونه مطالعه دوم 44 نفر از نوجوانان مراجعه کننده به درمانگاه انستیتو روانپزشکی تهران بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسش نامه ارزیابی سلامت روان و ناسازگاری نوجوانان و پرسشنامه تواناییها و مشکلات بود. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی، ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافته ها: نتایج تحلیل از ساختار یک عاملی و دو عاملی حمایت کرد. به جز دو مقیاس اختلال خوردن و سایکوپاتی که ضریب آلفای کرونباخ ضعیفی داشتند (0/57)، ضریب آلفای کرونباخ دیگر مقیاسها در دامنه 0/73 تا 0/94 بود. پایایی بازآزمایی اکثر مقیاسها در دامنه 0/54 تا 0/81 قرار داشت. اما مقیاسهای سایکوپاتی، اختلال خوردن و اختلال عملکرد مرتبط با خوردن پایایی بازآزمایی ضعیفی داشتند (0/48-0/38). ضریب همبستگی میان مقیاسهای پرسشنامه اصلی با مقیاسهای پرسشنامه تواناییها و مشکلات حاکی از روایی همزمان مناسب ابزار بود (0/05 P). نتیجه گیری: پرسشنامه ارزیابی سلامت روان و ناسازگاریهای اجتماعی نوجوانان برای غربالگری مشکلات نوجوانان از ویژگیهای روانسنجی مناسبی برخوردار است. اما سه مقیاس سایکوپاتی (همچون نسخه اصلی)، اختلال خوردن و اختلال عملکرد مرتبط با خوردن از ویژگیهای روان سنجی ضعیفی برخوردارند.
Objectives This study aimed to investigate the psychometric properties of the mental health and social inadaptation measurement in Iranian adolescents.
Methods The study was cross-sectional and was conducted in two separate phases. The sample of the study’s first phase included 604 students of Islamshahr City, Iran (the academic year 2019-2020) who were selected by the cluster sampling method. The study’s second phase was conducted on 44 adolescents referred to medical centers in Tehran City, Iran, and was selected by a convenient sampling method. Data collection questionnaires were the mental health and social inadaptation assessment (MIA) and the strengths and difficulties questionnaire (SDQ). The data were analyzed using confirmatory factor analysis, the Cronbach α coefficient, and the Pearson correlation coefficient.
Results Of the study supported 1- and 2-factor structures for all psychopathology scales. The Cronbach α coefficient of scales ranged from 0.73 to 0.94 except for eating disorder and psychopathy scales (α=0.57). The test-retest reliability of most scales was moderate to high (0.51 Conclusion The MIA holds promises to give valid and reliable results in screening adolescents’ problems. However, the psychometric properties of the three scales of psychopathy (such as the original version), eating disorders, and eating-related dysfunction were not supported in this study.