Abstract:
اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای ترس از شکست، خود شفقت ورزی و عدم تحمل بلا تکلیفی در رابطه بین اهمال کاری تحصیلی وکمال گرایی انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر، مدل یابی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری، دانشجویان مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در شهر تهران در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸ بودند. با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس 440 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش بهمنظور تحلیل دادهها از ماتریس همبستگی در نرم افزار SPSS-24 و مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار Lisrel-8.80 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان دادند که اثرمستقیم کمال گرائی بر ترس از شکست، عدم تحمل بلاتکلیفی، اهمالکاری تحصیلی مثبت و معنادار (0/001 P≥) و اثر مستقیم کمال گرائی بر خود شفقتورزی منفی و معنادار(0/001 P≥) می باشد. همچنین اثر مستقیم ترس از شکست بر اهمال کاری تحصیلی مثبت و معنادار (0/001 P≥) و اثر مستقیم خود شفقت ورزی بر اهمال کاری تحصیلی منفی و معنادار (0/001 P≥) بود. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که ترس از شکست، عدم تحمل بلاتکلیفی و شفقت خود نقش معناداری(0/001 P≥) در رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و کمالگرایی دارند. نتیجه گیری: بنابراین بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که رابطه بین اهمال کاری تحصیلی وکمال گرایی یک رابطه خطی و ساده نیست و ترس از شکست، خود شفقت ورزی و عدم تحمل بلا تکلیفی در این رابطه نقش واسطهای دارد.
Objectives This study aimed to investigate the mediating role of fear of failure, self-compassion, and intolerance of uncertainty in the relationship between academic procrastination and perfectionism.
Methods This study used structural equation modeling. The statistical population was students studying for a master’s degree in Tehran in 2020-2021. Using the available sampling method, 440 students were selected as the sample. To analyze data, the correlation matrix in SPSS v. 24 software and structural equation modeling in Lisrel 8.80 software were used.
Results The results showed that the direct effect of perfectionism on fear of failure, intolerance of uncertainty, and academic procrastination (P≥0.001) was positive and significant and the direct effect of perfectionism on self-compassion (P≥0.001) was negative and significant. Also, the direct effect of fear of failure on academic procrastination was positive and significant (P≥0.001) and the direct effect of self-compassion on academic procrastination was negative and significant (P≥0.001). Also, the results of data analysis showed that fear of failure, intolerance of uncertainty, and self-compassion had a significant role (P≥0.001) in the relationship between academic procrastination and perfectionism.
Conclusion Therefore, based on the findings of this study, it can be concluded that the relationship between academic procrastination and perfectionism is not a linear and simple relationship and fear of failure, self-compassion, and intolerance of uncertainty has a mediating role in this relationship.