Abstract:
در مناسبات دو علم در قلمرو مبادی و مبانی، هر دو علم به یکدیگر وابسته هستند. موضوع علم کلام امامیه هم توحید و نبوت و امامت است که پایه برای موضوع عرفان شیعی است که توحید و ولایت است. روش تحقیق در علم عرفان نظری هم شهود و تحلیل و برهان است. غایت عرفان و کلام وصول الیالله است که به تعمیق نظر در غایت کلام هم میانجامد. مباحث معرفت شناسی و ضرورت شناخت حضرت حق از مبادی هر دو علم است. معرفت شهودی عرفانی مبنای معرفت غیبی اهلبیت (ع) و انبیای الهی و تزکیه نفس عرفانی مبنای عصمت انبیا و امامان است. دو علم کلام امامیه و عرفان شیعی، در حوزه مبادی و مبانی باید مورد سنجش مقایسهای قرار گیرد تا نقاط اجتماع و افتراق تبیین شود، این امر تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته بر همین اساس نگارنده در این اثر با روشی توصیفی ـ تحلیلی به دنبال بررسی مناسبات کلام امامیه و عرفان شیعی در قلمرو مبادی و مبانی است و در نهایت بدین نتیجه رسیده است که در حوزه قلمرو مبانی و مبادی، هر دو مبتنی بر آیات و روایات بوده، هر دو تکیه بر روح توحیدی دارند، رهیافت موضوعی این دو در امور بسیاری مشترک است و... هرچند تفاوتهایی نیز در این زمینه مشاهده میشود که شامل رویکردی شهودی و تجربی در عرفان برخلاف کلام است، رسالت این دو علم در هدایتگری متفاوت است.
Machine summary:
دو علم کلام اماميه و عرفان شـيعي، در حـوزه مبـادي و مبـاني بايـد مورد سنجش مقايسه اي قرار گيرد تا نقاط اجتماع و افتراق تبيين شـود، ايـن امـر تـاکنون کمتـر مورد توجه قرار گرفته بر همين اساس نگارنده در اين اثر با روشي توصيفي ـ تحليلـي بـه دنبـال بررسي مناسبات کلام اماميه و عرفان شيعي در قلمـرو مبـادي و مبـاني اسـت و در نهايـت بـدين نتيجه رسيده است که در حوزه قلمرو مباني و مبادي، هر دو مبتني بر آيات و روايات بوده ، هـر دو تکيه بر روح توحيدي دارند، رهيافت موضوعي اين دو در امور بسياري مشـترک اسـت و...
در باب مباني و مبادي بين عرفان شيعي و کلام اماميه تفاوت ها و شباهت هـايي وجـود دارد که نشان ميدهد اين دو مقوله به نحو کامل از يکديگر بيگانـه نبـوده و در عـين حـال ، داراي وحدت مبنايي نيز نيستند، در ابتدا به تناسبات و مبادي ومباني مشترک طي چند مورد اشاره خواهد شد و سـپس تفـاوت هـاي مهـم ديگـر مـورد ارزيـابي و بررسـي قـرار خواهـد گرفت ؛ ١ـ مبتني بودن بر آيات و روايات عرفان شيعي همواره سعي نموده در شـئون مختلـف بحثـي خـود، از آيـات و روايـات فاصله نگيرد و مباحث خود را مبتني بر اين خصيصه اساسي بنا سازد.